dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Pflug, H. | |
dc.contributor.author | Welschen, T. | |
dc.date.accessioned | 2012-10-25T17:01:06Z | |
dc.date.available | 2012-10-25 | |
dc.date.available | 2012-10-25T17:01:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11861 | |
dc.description.abstract | Dit eindwerkstuk richt zich op de strijd tussen ideologieën binnen de media in het algemeen en binnen de tekst BEETLE JUICE in het bijzonder. Ik behandel BEETLE JUICE binnen de sociaal historische context van de Gothic stroming en diens positie binnen de maatschappij. Hierbij besteed ik speciale aandacht aan de beeldvorming van de Gothic subcultuur door de media. Ik richt me hierbij op de periode vanaf 1970 tot 1988, het jaar dat de film uitkwam. In deze periode maakte het proces van (beeld)vorming de eerste stappen.
Hieruit blijkt dat de ideologische positionering van BEETLE JUICE heeft twee kanten heeft. Enerzijds gaat de film mee met de beeldvorming vanuit de dominante cultuur, anderzijds worden er culturele waarderingspatronen omgedraaid. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 250560 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Beetle Juice: Gothic en representatie | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | media, film, beetle juice, gothic, representatie, subcultuur | |
dc.subject.courseuu | Theater-, film- en televisiewetenschap | |