dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bavelaar, H. | |
dc.contributor.author | Lek, S. | |
dc.date.accessioned | 2012-08-07T17:01:27Z | |
dc.date.available | 2012-08-07 | |
dc.date.available | 2012-08-07T17:01:27Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11778 | |
dc.description.abstract | We leven in een tijd en wereld waarin vrijwel ieder mens over zijn eigen digitale fotocamera beschikt. Mensen maken dagelijks foto’s van wat ze die dag gegeten hebben, waar ze op vakantie zijn geweest en welk grappig verklede persoon ze nu weer tegen zijn gekomen. Mensen willen een stuk van hun leven vast leggen en doen dit door foto’s te maken van de werkelijkheid. Maar zijn die persoon, dat eten, die plek nog wel onderdeel van de werkelijkheid als het is vastgelegd op een foto?
Al in de beginjaren van de fotografie heerst er debat over de waarde van fotografie. Eind negentiende eeuw waren fotografen al ingedeeld in twee kampen: de picturalisten en de Straight Photographers. De picturalisten waren ervan overtuigd dat fotografie als kunstvorm een plek in de musea moest krijgen. Door onder andere te experimenteren met licht en verschillende technieken uit te proberen probeerden zij een vorm van fotografie te ontwikkelen die niet perse een reële weergave van de werkelijkheid gaf, maar wel een esthetische. De Straight Photographers waren het hier niet mee eens en waren van mening dat fotografie de werkelijkheid moest representeren en hier dus niet aan gemanipuleerd kan worden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 460614 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | True or False: Over de invloed van digitale fotografie op het debat over de waarheidswaarde van fotojournalistiek. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | fotografie, werkelijkheid | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies | |