Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerssens, N.
dc.contributor.authorSchiphof, A.S.M.
dc.date.accessioned2021-09-08T18:00:11Z
dc.date.available2021-09-08T18:00:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1175
dc.description.abstractDe invloed van platformisering op publieke waarden van het onderwijs is een vraagstuk waar steeds meer onderzoek naar wordt gedaan (Van Dijck, Poell & de Waal, 2018; van Dijck, 2013; Guillem & Briziarelli, 2020). Onderzoek is met name gericht op de commercialisering en dataficering van het publieke onderwijs, terwijl de mogelijke impact van platformisering op het sociale aspect in online onderwijs veel minder aandacht krijgt. Met de plotselinge overgang op volledig online hoger onderwijs als gevolg van de COVID19-pandemie is er in media steeds meer aandacht voor het belang van dit sociale aspect. Dit eindwerkstuk richt zich daarom op de ervaringen van eerstejaarsstudenten met betrekking tot sociale verbondenheid in het online onderwijs. Acht participanten van de studie Communicatie- en Informatiewetenschappen hebben aan de hand van semigestructureerde interviews (Galetta, 2013) hun ervaringen gedeeld over sociale verbondenheid binnen het online onderwijs. Uit de analyse blijkt dat de geïnterviewde eerstejaarsstudenten sociale verbondenheid online in een zeer beperkte, studiegerichte en moeizame vorm ervaren. Platformen als Microsoft Teams sturen de mogelijkheden tot sociale verbondenheid. Doordat zij zich focussen op een efficiënte manier van lesgeven, wordt de sociale kant van onderwijs online minder belicht, met als gevolg dat sociale verbondenheid wordt beperkt. Dit eindwerkstuk benadrukt daarom het belang van sociale verbondenheid in het online onderwijs en schetst daarnaast de essentiële rol die EdTech-bedrijven hierin spelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent121811
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleEen studiegerichte en vermoeiende vorm van verbondenheid: Onderzoek naar sociale verbondenheid onder eerstejaarsstudenten tijdens COVID19
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssociale verbondenheid, COVID19, interviews, platformisering, eerstejaarsstudenten, publieke waarden
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record