Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSinger, E.
dc.contributor.authorNederend, M.
dc.date.accessioned2012-09-26T17:01:26Z
dc.date.available2012-09-26
dc.date.available2012-09-26T17:01:26Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11652
dc.description.abstractEr wordt te weinig gespeeld op Nederlandse kinderdagverblijven. Kinderen lijken minder geconcentreerd te spelen dan mogelijk is. Dit onderzoek zet uiteen welke factoren van invloed zijn op de spelbetrokkenheid van jonge kinderen. Er is gebruik van een observatiemethode waarbij video-opnames zijn onderzocht van 116 kinderen van 2 en 3 jaar tijdens vrij spel. Van ieder kind zijn 6 metingen geanalyseerd van ieder 4 minuten bestaande uit een voormeting en een spelbetrokkenheidmeting. De volgende factoren werden geanalyseerd: de leidster nabijheid, leidsterrol, nabijheid andere kinderen, samenspel en type opvang. Spelbetrokkenheid is gemeten aan de hand van de betrokkenheidschaal geïnspireerd op de betrokkenheidschaal van Laevers (2005). Daarnaast is kwalitatief onderzoek gedaan naar inhoudelijke verklaringen voor gevonden verbanden. De resultaten laten zien dat alle bovengenoemde factoren verband houden met spelbetrokkenheid. Er kan geconcludeerd worden dat bij het verbeteren van de spelbetrokkenheid in de kinderopvang rekening gehouden moet worden met bovengenoemde factoren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent193284 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSpelbetrokkenheid bij jonge kinderen in de Nederlandse kinderopvang: Het effect van de nabijheid van de pedagogisch medewerker op de spelbetrokkenheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNabijheid, pedagogisch medewerker, kinderopvang, spelbetrokkenheid
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record