dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Singer, E. | |
dc.contributor.author | Nederend, M. | |
dc.date.accessioned | 2012-09-26T17:01:26Z | |
dc.date.available | 2012-09-26 | |
dc.date.available | 2012-09-26T17:01:26Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11652 | |
dc.description.abstract | Er wordt te weinig gespeeld op Nederlandse kinderdagverblijven. Kinderen lijken minder
geconcentreerd te spelen dan mogelijk is. Dit onderzoek zet uiteen welke factoren van
invloed zijn op de spelbetrokkenheid van jonge kinderen. Er is gebruik van een
observatiemethode waarbij video-opnames zijn onderzocht van 116 kinderen van 2 en 3
jaar tijdens vrij spel. Van ieder kind zijn 6 metingen geanalyseerd van ieder 4 minuten
bestaande uit een voormeting en een spelbetrokkenheidmeting. De volgende factoren
werden geanalyseerd: de leidster nabijheid, leidsterrol, nabijheid andere kinderen,
samenspel en type opvang. Spelbetrokkenheid is gemeten aan de hand van de
betrokkenheidschaal geïnspireerd op de betrokkenheidschaal van Laevers (2005).
Daarnaast is kwalitatief onderzoek gedaan naar inhoudelijke verklaringen voor gevonden
verbanden. De resultaten laten zien dat alle bovengenoemde factoren verband houden met
spelbetrokkenheid. Er kan geconcludeerd worden dat bij het verbeteren van de
spelbetrokkenheid in de kinderopvang rekening gehouden moet worden met
bovengenoemde factoren. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 193284 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Spelbetrokkenheid bij jonge kinderen in de
Nederlandse kinderopvang: Het effect van de nabijheid van de pedagogisch medewerker op de spelbetrokkenheid | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Nabijheid, pedagogisch medewerker, kinderopvang, spelbetrokkenheid | |
dc.subject.courseuu | Kinder- en jeugdpsychologie | |