Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorJong, S.J. de
dc.date.accessioned2012-07-30T17:01:53Z
dc.date.available2012-07-30
dc.date.available2012-07-30T17:01:53Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11230
dc.description.abstractDit onderzoek bestaat uit twee delen: een expertanalyse en een experiment. In de expertanalyse zijn de vragen één voor één geanalyseerd om te kijken of en wat de minpunten van de vragen waren. Uit deze analyse bleek dat er aanpassingen gemaakt konden worden die onder andere betrekking hadden tot de persoonlijke aanspreekvorm in de vragen, de hoeveelheid informatie in de situatieschetsen en de leesroute binnen de vragen. Verschillende onderzoeken ondersteunen deze bevindingen. Voor het experiment heb ik me gericht op het aanpassen van de leesroute. De onderzoeksvraag die centraal is gezet in dit onderzoek is: ’In hoeverre heeft het veranderen van de leesroute invloed op de prestaties van vmbo-bb-leerlingen op hun eindexamen Maatschappijleer 2?’ In het experiment zijn de originele vragen gemixt met de gereviseerde vragen waardoor er twee versies zijn ontstaan. De vragen zijn vervolgens opgedeeld in twee vragensets. Uit dit onderzoek blijkt dat in vragenset 1 de gereviseerde vragen significant beter worden gemaakt dan de originele vragen. De gereviseerde vragen uit vragenset 2 worden niet significant beter gemaakt, maar neigen wel naar significantie. Kanttekening bij dit onderzoek is dat het onder een relatief kleine groep proefpersonen is afgenomen waardoor de generaliseerbaarheid van dit onderzoek beperkt is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent941622 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleMaatschappijleerexamen of leesexamen? 'Een expertanalyse en experiment gericht op de begrijpelijkheid van vmbo-bb Maatschappijleer 2 eindexamenvragen.'
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record