Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorWagenaar, C.A.M.
dc.date.accessioned2012-07-30T17:01:39Z
dc.date.available2012-07-30
dc.date.available2012-07-30T17:01:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11197
dc.description.abstractVerschillende onderzoeken tonen aan dat informatieve afbeeldingen en zogenoemde advance organizers positief effect hebben op het tekstbegrip van studenten. Er zijn echter ook onderzoeken die het tegendeel aantonen. Dit onderzoek gaat daarom opnieuw na wat het effect is van afbeeldingen op tekstbegrip, waarbij specifiek wordt gekeken naar het verschil tussen het gebruik van gelabelde afbeeldingen en advance organizers bij een tekst. Er zijn voor dit onderzoek drie tekstversies ontworpen: een versie met een tekst en een gelabelde afbeelding, een versie met een tekst en een advance organizer en een versie met een tekst, maar zonder afbeelding. De tekst zonder afbeelding dient ter controle of er überhaupt effect van afbeeldingen op tekstbegrip is waar te nemen. Om mono-operationalisatie van tekstonderwerp te voorkomen, is gebruik gemaakt van teksten die gaan over het ontstaan van tsunami's en die gaan over de waterkringloop. Het onderzoek is afgenomen onder basisschoolleerlingen afkomstig uit groep 6, 7 en 8, waarbij elke leerling van elk tekstonderwerp een van de drie tekstversies kreeg toebedeeld. Het verwachte effect op tekstbegrip is in dit onderzoek gemeten aan de hand van retentionvragen, open begripsvragen en matchingvragen. De conclusie in dit onderzoek is dat gelabelde afbeeldingen en advance organizers geen effect hebben op tekstbegrip. Tevens is er geen verschil in het effect op tekstbegrip tussen de gelabelde afbeelding en de advance organizer gevonden. Ondanks het feit dat dit resultaat dus laat zien dat effecten uit blijven, kan het zo zijn dat het resultaat wel past bij de doelgroep van dit onderzoek, namelijk basisschoolleerlingen. Eerder onderzoek naar het effect van afbeeldingen op tekstbegrip is namelijk afgenomen onder studenten. Toch is het bij vervolgonderzoek belangrijk om rekening te houden met het juiste gebruik van methoden om tekstbegrip te meten en is het belangrijk om kritisch te zijn tegenover de conclusies over het geven van leesinstructies.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1228673 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van informatieve afbeeldingen en advance organizers op tekstbegrip
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsafbeeldingen, advance organizers, tekstbegrip
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record