Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVuyk, dr. C.M.
dc.contributor.authorBoom, M. van der
dc.date.accessioned2012-07-30T17:01:34Z
dc.date.available2012-07-30
dc.date.available2012-07-30T17:01:34Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11186
dc.description.abstractIn dit eindwerkstuk wordt nagegaan wat voor invloed nieuwe media heeft gehad in de rol die musea aannemen. Musea zijn momenteel in transitie, de positie van musea is aan het veranderen. Bezoekers lijken een andere aanpak nodig te hebben, als we de realiteit van de bezuinigingen onder ogen durven te zien. Komt dit onder andere door de komst van nieuwe media? Hoe groot is de impact van nieuwe media op de rol van musea? Is nieuwe media bepalend in onze samenleving? Of is de impact afhankelijk van hoe mensen met nieuwe media omgaan? Hier neem ik een duidelijk standpunt in en dit standpunt zal in deze scriptie uitgebreid worden beargumenteerd. De komst van internet heeft onze wereld vluchtiger, sneller en oppervlakkiger gemaakt. We kunnen overal wat van meepakken. Ook heeft internet onze interactiviteit in toenemende mate geprikkeld. We kunnen reageren en inspelen op filmpjes, foto's en berichtjes en participeren op het world wide web. We zijn gewend geraakt aan het geven van een eigen inbreng met de opkomst van de bloggerscultuur en websites zoals youtube. Spelen musea wel voldoende in op de digitalisering? Binnen de museumwereld neemt google het voortouw in de digitalisering met googleartproject.com. Hoe vertaal je zoiets echter naar het museum zelf in fysieke vorm? Naast nieuwe media zijn er natuurlijk ook andere factoren die ervoor hebben gezorgd dat bezoekers een andere benadering nodig hebben, ook deze worden meegewogen in de conclusie. Wat hebben museumbezoekers nodig in deze digitaliserende wereld vol met internet, smart phones en facebook? Deze scriptie zal proberen hier een antwoord op te geven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent283328 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van musea in het nieuwe culturele landschap Een onderzoek naar de invloed van nieuwe media op de rol van musea in de maatschappij
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnieuwe media, museum, internet, digitaal, cultuur
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record