Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOuden, J.N. den
dc.contributor.authorBurks, J.
dc.date.accessioned2012-07-30T17:01:31Z
dc.date.available2012-07-30
dc.date.available2012-07-30T17:01:31Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11181
dc.description.abstractIn dit verslag wordt gerapporteerd over een onderzoek naar het effect van de onderwerpregel op de eerste indruk en op de tekstwaardering en het imago van de zender na het lezen van de tekst. Daarnaast wordt er gekeken of de eerste indruk effect heeft op de tekstwaardering en de waardering van het imago van de zender na het lezen van de tekst. Het verslag bestaat uit twee delen. Het vooronderzoek bekijkt wat de beste methode is om een brief te optimaliseren en welke elementen van een brief opvallen in de eerste 10 seconden dat iemand een brief ziet. Het tweede deel, het hoofdonderzoek, bekijkt bovenstaande effecten van de onderwerpregel op de eerste indruk, op de waardering na het lezen en naar het effect van de eerste indruk op de waardering na het lezen. In het vooronderzoek is met behulp van het analysemodel duidelijkheid & bejegening de brief van de Sociale VerzekeringsBank verbeterd. Deze is daarna door proefpersonen bekeken met de +/- methode. Hieruit is gebleken dat het analysemodel duidelijkheid en bejegening een goed model is om brieven mee te optimaliseren. De punten waar in dit model naar gekeken wordt zijn daarom dus ook punten die standaard in brieven terug moeten komen. Uit de interviews bleek dat er door respondenten vooral gekeken werd naar tussenkopjes, bedragen en naar de onderwerpregel. Er is daarom gekozen om tussenkopjes te manipuleren, bedragen in kaders te plaatsen bij wijze van manipulatie en een algemene of specifieke onderwerpregel te formuleren in de brief. Bij het hoofdonderzoek bleek er geen effect te zijn van de onderwerpregel op de eerste indruk. Na het lezen van de tekst was er wel een effect te zien op de aantrekkelijkheid en begrijpelijkheid van de brief wanneer er een specifieke onderwerpregel in de brief stond. Dit is alleen het geval bij de minder grondige lezer. Een specifiek geformuleerde onderwerpregel maakt een brief dus aantrekkelijker en begrijpelijker voor de minder grondige lezer. De eerste indruk bleek een grote invloed te hebben op de tekstwaardering en de waardering van het imago van de zender van de brief na het lezen. Op zowel aantrekkelijkheid, structuur, begrijpelijkheid, globale waardering en op de waardering van het imago van de zender werd er een positief effect gevonden. Wanneer mensen een positieve eerste indruk hebben, is de waardering na het lezen van de tekst ook positiever. Op de aantrekkelijkheid, de begrijpelijkheid en de structuur is ook een interactie-effect gevonden met de leeswijze. Voor zowel de grondige als de minder grondige lezer geldt dat een positieve eerste indruk leidt tot een positieve waardering na het lezen van de brief. De conclusie van dit onderzoek laat zien dat een specifiek geformuleerde onderwerpregel een positief effect heeft op de aantrekkelijkheid en de begrijpelijkheid van een brief na het lezen door de minder grondige lezer. Daarnaast is er geconcludeerd dat een positieve eerste indruk cruciaal is voor de waardering van de brief na het lezen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent729685 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlebetreft: de onderwerpregel een onderzoek naar de waardering van brieven met een onderwerpregel
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscommunicatie, eerste indruk, onderwerpregel, brieven
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record