Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeufkens, S.
dc.contributor.authorStuij, E.
dc.date.accessioned2021-09-07T18:01:31Z
dc.date.available2021-09-07T18:01:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1101
dc.description.abstractAl decennialang is er een discussie gaande over de rol die de eerste taal (T1) speelt bij het verwerven van een tweede taal (T2). Verschillende theorieën en hypotheses zijn geopperd, maar tot op heden is er nog geen sluitend antwoord gevonden op de vraag in welke mate de T1 invloed heeft op de verwerving van de T2. De Transferhypothese stelt dat deze invloed groot is en dat T2-leerders fouten maken in de productie van de T2 doordat ze de T1 imiteren (Lado, 1957). Dit zijn zogenaamde interferentiefouten. De Creatieve Constructie Hypothese is ontstaan uit de kritiek op de Transferhypothese (Dulay et al., 1982). Volgens deze theorie heeft de T1 weinig invloed op de T2 en maken T1-verwervers en T2-leerders dezelfde fouten. In dit corpusonderzoek heb ik, aan de hand van verschillende corpora met gesproken uitingen van T1-verwervers, gekeken of Nederlandse T1-verwervers fouten maken in woordvolgorde en of deze foutieve woordvolgordes overeenkomen met fouten die je op basis van interferentie zou kunnen verwachten bij Engelse T2-leerders van het Nederlands. Bij iets minder dan de helft van de foutieve woordvolgordes bleek dit het geval te zijn. Dit onderzoek sluit dus aan bij de kritiek op de Transferhypothese. Daarnaast zijn er in dit onderzoek uitingen meegenomen van een Engels-Nederlands kind dat tweetalig wordt opgevoed. Uit de resultaten blijkt dat de meeste fouten die dit kind maakt, op één specifieke soort fout na, ook gemaakt worden door de eentalige verwervers van het Nederlands.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent451442
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKoekje eten of eten koekje? Corpusonderzoek naar de juistheid van de Transferhypothese aan de hand van gesproken uitingen van T1-verwervers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTransferhypothese; NT2; tweedetaalverwerving
dc.subject.courseuuMeertaligheid en taalverwerving


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record