Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBavelaar, dr. H.
dc.contributor.authorSchenk, A.
dc.date.accessioned2012-07-25T17:01:27Z
dc.date.available2012-07-25
dc.date.available2012-07-25T17:01:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11016
dc.description.abstractIn 2004 verscheen het proefschrift Drugs in de kunst. Van opium tot LSD 1798-1968 van kunsthistoricus Jos ten Berge. Vanaf de negentiende eeuw gebruikten kunstenaars drugs om hun bewustzijn te verruimen om zo dichterbij hun muze te komen. Ten Berge sluit af met de vaststelling dat drugs sinds 1968 niet meer voor het maken van kunst worden gebruikt, maar alleen om op een afstandelijke manier de effecten van druggebruik te onderzoeken. In dit werkstuk is onderzocht of dat klopt en of deze verandering een traditiebreuk inhoudt. Onderzoek van het druggerelateerde werk van negen hedendaagse beeldend kunstenaars laat zien dat de romantische functie van drugs ten behoeve van de creativiteit tegenwoordig niet meer voor de hand ligt. Tegelijkertijd heeft druggebruik in de hedendaagse beeldende kunst diverse functies en uitingsvormen, niet alleen die van afstandelijk onderzoek. Of er sprake is van een breuk tussen de romantische functie van drugs tot en met de jaren zestig en een ontnuchterde functie in de periode daarna, is moeilijk vast te stellen. Ten eerste impliceert Ten Berge dat er sprake is van een lange ontwikkeling van de functie van drugs langs de lijn van romantiek-modernisme-hedendaagse beeldende kunst, maar deze lijn heeft hij voor de beeldende kunst in zijn proefschrift niet aangetoond. Voor de beeldende kunst maakt Ten Berge de rol van drugs alleen traceerbaar voor kunst uit de jaren zestig. Voor die tijd was die rol vooral waarneembaar in het werk van schrijvende kunstenaars. Het lijkt bovendien te vroeg om te spreken van een definitieve verandering. Uit het aantal tentoonstellingen met het thema drugs en psychedelische kunst blijkt dat de kunst en de drugcultuur van de jaren zestig opnieuw in de belangstelling staan. Tot slot krijgt het gebruik van drugs in de samenleving en de kunst volgens sommigen uit de kunstwereld weer een utopisch tintje. De conclusie is dan ook dat de rol van drugs in de hedendaagse beeldende kunst niet meer romantisch is, maar ook niet volkomen nuchter en zeker niet uitgespeeld.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent29429760 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleOntnuchterde kunst? Een onderzoek naar de rol van drugs in hedendaagse beeldende kunst.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBeeldende kunst
dc.subject.keywordsHedendaagse kunst
dc.subject.keywordsDrugs
dc.subject.keywordsPsychedelisch
dc.subject.keywordsPsychedelica
dc.subject.keywordsOpium
dc.subject.keywordsMorfine
dc.subject.keywordsLSD
dc.subject.keywordsHasjiesj
dc.subject.keywordsGeestverruimende middelen
dc.subject.keywordscreativiteit
dc.subject.keywordsBewustzijn
dc.subject.keywordsRoes
dc.subject.keywordsNegentiende eeuw
dc.subject.keywordsJaren zestig
dc.subject.keywordsTegencultuur
dc.subject.keywordsFred Tomaselli
dc.subject.keywordsFrancis Alÿs
dc.subject.keywordsRodney Graham
dc.subject.keywordsAlex Grey
dc.subject.keywordsDash Snow
dc.subject.keywordsCharles Ray
dc.subject.keywordsKlaus Weber
dc.subject.keywordsAlbert Alvarez
dc.subject.keywordsCarsten Höller.
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record