Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTuijl, C. van
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M. van
dc.contributor.authorAbrahamse, S.
dc.date.accessioned2012-07-25T17:01:06Z
dc.date.available2012-07-25
dc.date.available2012-07-25T17:01:06Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11005
dc.description.abstractHet onderzoek geeft inzicht in hoe docenten van de opleiding tot pedagogisch medewerker en leidinggevenden van kinderdagverblijven (0-4 jaar) rapporten over de opleiding en kwaliteiten van (aankomende) pedagogisch medewerkers van niveau 3. Achtergrond: De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang daalt en pedagogisch medewerkers schieten te kort op educatieve interactievaardigheden. De opleiding van de pedagogisch medewerker wordt als een belangrijke factor gezien worden voor bevordering van de ontwikkeling van het kind. Methode: Het huidige onderzoek is zowel kwalitatief als kwantitatief van aard. Naast analyse van opleidings-, veld- en beleidsdocumenten vulden docenten van opleidingen en leidinggevenden van kinderopvanginstellingen een vragenlijst in (N = 59) en namen deel aan semigestructureerde interviews ( N = 16). Resultaten: Er zijn geen significante verschillen gevonden tussen werkveld en opleiding in de waardering van kwaliteiten van pedagogisch medewerkers. Welbevinden, veiligheid en autonomie en Aandacht voor ouders zijn de twee hoogst gewaardeerde kwaliteiten (schalen). Verwachtingen van en ervaringen met de kwaliteiten van (aankomend) pedagogisch medewerkers zijn vaker negatief dan positief. Discussie: Er is consensus tussen werkveld en opleiding omtrent de kwaliteiten van een pedagogisch medewerker. Welbevinden en veiligheid wordt belangrijker gevonden dan het ontwikkelen en stimuleren van kinderen. De educatieve waarde die de kinderopvang kan hebben wordt, blijkt uit dit onderzoek ondergewaardeerd en mogelijk ook onderbenut. Intensiever contact dat leidt tot beter wederzijds begrip tussen werkveld en opleiding is gewenst ter verhoging van de kwaliteit van onderwijs en kwaliteit van pedagogisch medewerkers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent924974 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen onderzoek naar hoe docenten van de opleiding tot pedagogisch medewerker en leidinggevenden van kinderdagverblijven rapporteren over de opleiding en kwaliteiten van (aankomende) pedagogisch medewerkers.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKinderopvang, kwaliteiten, pedagogisch medewerkers, waardering, opleiding pedagogisch werk, interactievaardigheden, docenten, leidinggevenden.
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record