Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden, M. van
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.authorDaelen, M.M. van
dc.date.accessioned2012-07-24T17:01:56Z
dc.date.available2012-07-24
dc.date.available2012-07-24T17:01:56Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10997
dc.description.abstractDoelstelling Scoren door scholing is een project van Stichting Vitesse Betrokken. Dit project is gestart in oktober 2007, met als doelgroep risicojongeren zonder startkwalificatie in de leeftijd van 17 tot en met 23 jaar. Het doel van het project is jongeren uit te laten stromen richting school of werk. Dit onderzoek is er op gericht om de risicofactoren van de jongeren in kaart te brengen bij intake en na follow up. Methode De intakegegevens van 132 jongeren bij de start van het project zijn vergeleken met de zelfrapportage via een vragenlijst, ten minste een half jaar na afronding van het project (N=45, 34 procent). Omdat deze oud-deelnemers moeilijk te bereiken zijn is een reünie georganiseerd om de vragenlijst af te nemen. Resultaten De deelnemers (91 procent mannen, 34 procent allochtoon) zijn gemiddeld 21 jaar en hebben meerdere problemen bij de start, onder andere justitiecontacten, alcohol- en drugsgebruik. Na afronding van het project hebben significant meer jongeren een baan (60 procent), een relatie (32 procent) en kinderen (20 procent). Ze hebben minder justitiecontacten, maar geven wel vaker aan dat ze psychische problemen hebben. Jongeren die een baan hebben, hebben minder risicofactoren dan jongeren zonder baan. Voor jongeren met alleen een diploma en geen baan bestaat dit verschil niet. Conclusie Jongeren die deelnemen aan Scoren door Scholing hebben geen werk en geen diploma en ervaren meerdere problemen. Follow-up gegevens na dit project laten zien, dat de meerderheid werk heeft en minder justitiecontacten. Werken hangt samen met het ervaren van minder risicofactoren. Desondanks blijft deze groep veel problemen ervaren op het gebied van psychische problemen en middelengebruik. Een nazorgtraject in de vorm van een vaste contactpersoon zou wenselijk zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent668653 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleScoren door Scholing, risico factoren tijdens intake en bij follow-up
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoortijdig schoolverlaten, risicofactoren, intake, follow up
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record