Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorJoppe, L.M.
dc.date.accessioned2012-07-24T17:01:54Z
dc.date.available2012-07-24
dc.date.available2012-07-24T17:01:54Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10995
dc.description.abstractDe 'VoorleesExpress' een Nederlandse interventie gemaakt in 2006 door twee zussen uit Utrecht. Tijdens de interventie bezoeken vrijwilligers gezinnen voor 20 opeenvolgende weken. Het doel van de interventie is om een verandering te brengen aan de families. Maar vrijwilligers vinden het moeilijk om ouders handvatten te geven hoe zij na de interventie zelf voor kunnen gaan lezen. Er zijn 20 vrijwilligers geïnterviewd. Uit deze interviews blijkt dat zij verschillende methoden gebruiken om te zorgen voor deze verandering in het gedrag van de ouders. Het voordoen van het voorlezen, het verstrekken van informatie, ouders mee laten doen met voorlezen en het geven van positieve feedback. Met deze informatie zijn er trainingen ontworpen die ingezet kunnen worden om de interventie te verbeteren. De vrijwilligers leren te kijken waar het bij hun gezin vastloopt. Bij de houding die zij tegenover het voorlezen hebben, de steun die zij vanuit hun omgeving ervaren of de mate waarin de ouders denken het voorlezen daadwerkelijk te beheersen. De verschillende methodes om (de omgeving van) de ouders positiever te maken worden uitgelegd en besproken. Op die manier kan er een gepaste aanpak komen voor ieder gezin.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent859172 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGedragsverandering bij de VoorleesExpress
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsASE-model, gedragsverandering, VoorleesExpress
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record