Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHolleman, B.
dc.contributor.authorHertog, E.
dc.date.accessioned2012-07-24T17:01:24Z
dc.date.available2012-07-24
dc.date.available2012-07-24T17:01:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10980
dc.description.abstractSteeds meer mensen raadplegen een Voting Advice Application (VAA), zoals Stemwijzer of KiesKompas, voordat ze hun politieke stem uitbrengen. Maar er is veel kritiek op VAAs, VAAs zouden gebruikers sturen waardoor ze gebruikers verkeerd adviseren. In deze scriptie is onderzocht of twee vormen van impliciete sturing, valence framing en nieuwsframing, van invloed zijn op de antwoorden en/of attitudes van gebruikers van VAAs. Met valence framing is onderzocht of het voor de antwoorden van respondenten uitmaakt of een stelling positief of negatief geformuleerd is. Met nieuwsframing is onderzocht of het uitmaakt onder welk politiek thema een stelling staat. Beantwoorden gebruikers eenzelfde stelling anders als die onder het thema ‘milieu’ staat dan dat die onder het thema ‘veiligheid’ staat? Tot slot is onderzocht of attitudesterkte een verklaring is voor de variaties die zich voordoen in de antwoorden van respondenten bij nieuwsframing of valence framing en of de stemintentie van respondenten wordt beïnvloed door valence framing en/of nieuwsframing. Het KiesKompas voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2010 is onderzocht met als doel erachter te komen wat de invloed is van valence framing en nieuwsframing. Eerst is op alle dertig stellingen van het KiesKompas een bureau-analyse uitgevoerd naar de duidelijkheid van de stellingen, hoe stellingen zowel positief als negatief geframed kunnen worden, onder welke thema’s stellingen kunnen staan en of de stellingen actueel zijn. Hierbij zijn niet actuele stellingen vervangen door actuele stellingen. Met de resultaten uit de bureau-analyse zijn vier versies van het KiesKompas opgesteld. Eén versie waarin de stellingen hetzelfde zijn als in het originele KiesKompas, één versie waarin nieuwsframing is gemanipuleerd (de stelling is onder een thema geplaatst waar deze volgens de bureau-analyse ook onder kan staan), één versie waarin valence framing is gemanipuleerd (stellingen die in het originele KiesKompas positief zijn geframed worden negatief geframed en andersom) en één versie waarin zowel nieuwsframing als valence framing zijn gemanipuleerd. Honderdvierendertig respondenten hebben één van de vier versies van het KiesKompas ingevuld, twee keer dezelfde vragenlijst om hun attitude te meten en een vragenlijst om hun attitudesterkte te meten. Uit de resultaten blijkt dat nieuwsframing en valence framing nauwelijks van invloed zijn op de antwoorden en attitudes van respondenten. Ondanks het geringe effect is valence framing meer van invloed op de antwoorden van respondenten dan de attitudes. Daarnaast zijn respondenten met een zwakke attitude minder beïnvloed door zowel valence framing als nieuwsframing dan respondenten met een sterke attitude en wordt de stemintentie van respondenten niet beïnvloed door valence framing en/of nieuwsframing. Tot slot is getoetst of de stellingen van KiesKompas goed onderscheid maken tussen progressieve en niet progressieve, rechtse en niet rechtse, linkse en niet linkse en conservatieve en niet conservatieve respondenten, dat blijkt niet het geval te zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent833689 bytes
dc.format.extent748699 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOnderzoek naar het effect van valence framing en nieuwsframing bij Voting Advice Applications op de antwoorden en attitudes van gebruikers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsValence framing, newsframing, Voting Advice Applications
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record