dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Baerveldt, C. | |
dc.contributor.author | Bosma, W. | |
dc.date.accessioned | 2012-07-19T17:01:43Z | |
dc.date.available | 2012-07-19 | |
dc.date.available | 2012-07-19T17:01:43Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10942 | |
dc.description.abstract | Wanneer jongeren eenmaal aan de slag zijn, vinden ze de deelname aan een participatieproject vaak erg leuk. Het binnenhalen en vasthouden van jongeren op de lange termijn is voor organisaties echter lastig, omdat beweegredenen van jongeren sterk kunnen verschillen. Aangezien sociale media steeds belangrijker worden in de samenleving is onderzocht of sociale media een geschikt middel zijn voor het werven en binden van jongeren aan participatieprojecten. Om een beeld te krijgen van de toepassingsmogelijkheden van sociale media zijn er negentien jongeren geïnterviewd die hebben meegedaan aan een groepsparticipatieproject van Stichting Alexander. Uit deze interviews is gebleken dat met name Facebook bij zou kunnen dragen aan het werven en binden van jongeren aan projecten. Het overgrote deel van de geïnterviewde jongeren zit zelf op Facebook en verwacht dat hun leeftijdgenoten hier ook mee te bereiken zijn. Volgens de respondenten is het belangrijk om bij de werving via sociale media duidelijk te maken dat het project georganiseerd wordt door een bestaande organisatie. Ook is het belangrijk dat jongeren uitgebreide informatie krijgen over de inhoud van het project, omdat ze de uitnodiging anders zullen wegklikken. Aan de hand van de Theorie van Gepland Gedrag wordt aangegeven hoe de inzet van sociale media door een organisatie mogelijk kan bijdragen aan het activeren van jongeren om mee te doen of hen te binden aan een participatieproject. Een organisatie zou sociale media kunnen inzetten om de houding van jongeren tegenover het project te beïnvloeden, in te spelen op de invloed van leeftijdgenoten en jongeren de mogelijkheid te bieden op afstand te participeren. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 498281 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Jongeren over de mogelijkheden van sociale media voor de werving en binding van jongeren aan groepsparticipatieprojecten | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sociale media | |
dc.subject.keywords | jeugdparticipatie | |
dc.subject.keywords | participatieprojecten | |
dc.subject.keywords | activeren | |
dc.subject.keywords | toepassingsmogelijkheden | |
dc.subject.courseuu | Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken | |