Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Bodt, Saskia
dc.contributor.advisorTodts, Herwig
dc.contributor.authorAttema, A.
dc.date.accessioned2012-07-13T17:01:07Z
dc.date.available2012-07-13
dc.date.available2012-07-13T17:01:07Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10808
dc.description.abstractIn deze scriptie is onderzocht in hoeverre de kunsttheorie van Émile Zola, die tot uiting komt in zijn artikelen over Edouard Manet uit 1866 en 1867, overeenkomt met de theorie van historische determinatie van filosoof Hippolyte Taine. De conclusie is dat er meer verschillen dan overeenkomsten kunnen worden geïdentificeerd. De theorieën komen alleen overeen in zoverre dat ze allebei kunst als onderwerp hebben en dat er in beide theorieën belang wordt gehecht aan een notie van persoonlijkheid. Grootste verschil is dat Zola’s theorie normatief is en Taine’s theorie descriptief. Daarnaast is de inhoud van de term ‘persoonlijkheid’ niet hetzelfde en gebruiken Zola en Taine niet dezelfde termen in hun theorieen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleÉmile Zola tussen kunst en filosofie. Een onderzoek naar Zola's kunsttheorie uit 1866 en 1867.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKunst, Filosofie, Émile Zola, Edouard Manet, Hippolyte Taine, kunsttheorie, 19e eeuw, Frankrijk
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record