Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeurs, R.H.
dc.contributor.authorJelsma, B.A.P.
dc.date.accessioned2012-07-05T17:01:22Z
dc.date.available2012-07-05
dc.date.available2012-07-05T17:01:22Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10684
dc.description.abstractIn 2006 kondigde het productieteam van de televisieserie Lost een online spel aan naar aanleiding van de serie; the Lost Experience. In het spel zouden fans de kans krijgen om meer te leren over elementen van het verhaal waarvoor in de serie geen tijd was. Door in een zogenaamd Alternate Reality Game (ARG) een alternatieve werkelijkheid neer te zetten werden de spelers zelf een onderdeel van de verhaallijn en konden ze een deel worden van de wereld uit de serie om deze inderdaad op een nieuwe manier te beleven. Daarnaast kan het spel ook als transfiction worden gezien, een verhaal dat via verschillende media bij de consument komt waarbij deze zelf kan bepalen in hoeverre hij zich in de fictieve wereld wil verdiepen. Bij zowel ARGs en transfiction speelt de ruimte tussen de media een belangrijke rol. In deze ruimte moet de speler of de gebruiker de losse elementen die hij ervaart samenvoegen om ze zo te kunnen begrijpen en op deze manier het verhaal in zijn geheel te kunnen ervaren. Scott McCloud, een mediawetenschapper en stripschrijver, heeft op basis van stripboeken een theorie opgesteld over dit in-between wat voor dit onderzoek zal worden toegepast op TLE. In strips is geen actie te zien maar alleen momentopnames waarbij de lezer de actie zelf moet invullen in de ruimte tussen de plaatsen. In ARGs geldt hetzelfde, de speler verbindt de elementen uit de verschillende media aan elkaar en creëert zo voor zichzelf het verhaal. In deze scriptie is gekeken naar hoe de verschillende media zijn gebruikt bij the Lost Experience en welke ruimte hiertussen bestaat. De media brengen de speler losse elementen van het verhaal, maar de alternatieve werkelijkheid kan alleen worden neergezet als de speler deze aan elkaar kan verbinden. Verschillende situaties uit het spel zijn bekeken om antwoord te geven op de vraag hoe de verschillende media de mogelijke wereld van de Alternate Reality Game creëren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent825175 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLost: Tussen de regels Een blik op het in-between in de Lost Experience
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsin-between
dc.subject.keywordstranfiction
dc.subject.keywordslost
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record