Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVuyk, C.M.
dc.contributor.authorEldering, K.E.
dc.date.accessioned2012-07-05T17:01:20Z
dc.date.available2012-07-05
dc.date.available2012-07-05T17:01:20Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10677
dc.description.abstractDeze Bachelor eindscriptie is een onderzoek naar de reactie van de theaterpraktijk op de komst van de sociale media en de gevolgen daarvan voor de traditionele podiumkunst theater. Het huidige theaterlandschap kenmerkt zich door het groeiende gebruik van sociale media als Twitter, Facebook, YouTube en chatrooms. Zowel qua onderwerp van de voorstellingen als het letterlijke gebruik van deze media op het toneel. Dit is een volgende stap in de ontwikkeling van mediagebruik in het theater. Het levert bijzondere voorstellingen op die vermoedelijk niet meer te plaatsen zijn in het plaatje van de traditionele podiumkunst theater. Het zal hiermee immers meer dan een podiumkunst worden. Deze scriptie onderzoekt de manier waarop sociale media de traditionele podiumkunst veranderen ofwel remedieren. Hierbij wordt de volgende hoofdvraag gehanteerd: welke invloed heeft het gebruik van sociale media in en rondom het theater op de artistieke en maatschappelijke betekenisgeving en beleving ervan? Het wetenschappelijk onderzoek betreft dit actuele fenomeen staat nog in het begin. Deze scriptie kan wellicht bijdragen aan algemene inzichten in de relatie tussen media, podiumkunsten en de maatschappij. Het theoretisch kader van het onderzoek wordt gevormd aan de hand van twee centrale werken binnen het debat over nieuwe media: The Language of New Media van Lev Manovich en New Media. A Critical Introduction van Lister et. al. Daarnaast staat een tekstuele analyse centraal van de casestudy Paola246, een virtueel theaterproject van het Vlaamse jeugdtheatergezelschap Het Paleis. Hiermee wordt de vraag beantwoord: kan er door het gebruik van sociale media een nieuw genre theater ontstaan? De voornaamste conclusie die getrokken wordt is dat theater in zijn lange periode van bestaan een enorme ontwikkeling heeft ondergaan, maar in de kern altijd gelijk is gebleven. Dat we ons dit blijven realiseren is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de theaterkunst. Door het gebruik van sociale media en de ontwikkelingen in de mediacultuur zal theater zich in zijn vorm blijven uitbreiden en vernieuwen. We moeten accepteren dat de virtuele wereld de nieuwe theatrale werkelijkheid zal worden en dat dit de artistieke en maatschappelijke betekenisgeving en beleving van theater intensief zal blijven veranderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent525262 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe ontwikkeling van de virtuele theaterkunst
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTheater
dc.subject.keywordsPodiumkunsten
dc.subject.keywordsSociale Media
dc.subject.keywordsIntermedialiteit
dc.subject.keywordsRemediatie
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record