Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLand, Jentine
dc.contributor.authorVisser, D.S.
dc.date.accessioned2012-07-05T17:01:18Z
dc.date.available2012-07-05
dc.date.available2012-07-05T17:01:18Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10673
dc.description.abstractHoe studieboeken en leerteksten precies samengesteld moeten worden is voor vele auteurs en uitgevers nog een raadsel. Onder andere aspecten als verbindingswoorden, zinsconstructie en woordkeuze spelen hierin een grote rol. In dit onderzoek hebben wij ons specifiek op het aspect woordkeuze gericht. In hoeverre zijn leerlingen van 13, 14 en 15 jaar bekend met woorden als paradox, essentie en imposant? En in hoeverre is het beter, of zelfs noodzakelijk, om de synoniemen tegenstelling, kern en indrukwekkend te gebruiken? Het gebruik van complexe- en eenvoudige woorden in een tekst en de invloed die deze woorden hebben op de begrijpelijkheid van de tekst staan hierbij centraal. Uit onze resultaten bleek dat moeilijke woorden wel degelijk van invloed zijn op het tekstbegrip. Vragen die over teksten gingen die veel moeilijke woorden bevatte werden aanzienlijk slechter gemaakt dan de vragen die over de teksten gingen die veel eenvoudige woorden bevatten. Dit was bij zowel VMBO- als VWO-leerlingen het geval. Daarnaast is uit dit onderzoek gebleken dat indien een tekst moeilijk wordt, de interesse voor het onderwerp een grotere rol gaat spelen en dat die interesse per gender kan verschillen. Meisjes blijken de voorkeur te geven aan teksten waarin vrouwelijke activiteiten worden verricht en jongens aan teksten waarin mannelijke activiteiten worden verricht. Bij de complexere tekst scoorde de jongens veel hoger op de tekst die zij interessant vonden dan op de tekst die zij niet interessant vonden. Om het tekstbegrip te vergoten is het dus van belang om eenvoudige, in het dagelijks leven frequent gebruikte, woorden te gebruiken. Daarnaast is het voor het tekstbegrip beter dat het onderwerp van de tekst interessant is. Een tekst wordt interessanter bevonden als er, zowel voor jongens als voor meisjes, herkenbare activiteiten in worden verricht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1257663 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVan Woordenschat tot Vocabulaire
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWoordkeuze, Woordenschat, moeilijke woorden, lexicale complexiteit, leerteksten, VWO, VMBO, scholieren, tekstbegrip, interesse, gender, mannelijke activiteiten, vrouwelijke activiteiten.
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record