Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRuberg, W.
dc.contributor.authorVerster, H.M.
dc.date.accessioned2012-07-05T17:01:12Z
dc.date.available2012-07-05
dc.date.available2012-07-05T17:01:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10664
dc.description.abstractAls er sprake is van het begrip ‘eer’, blijkt dat iedereen hier een bepaald gevoel of idee bij heeft. De eer van een persoon kan verbonden worden aan reputatie, respect of een verschijning. Maar ook een gemeenschap, familie of maatschappij kan aanspraak doen op het begrip eer. De perceptie van het begrip eer is in de loop van de tijd veranderd. In het huidige Nederland wordt eer vaak automatisch gelinkt aan de Arabische en Islamitische cultuur waar de eer van een vrouw of een familie een noodzakelijk gegeven is en waar eerverlies als doodzonde wordt gezien. Dit verband wordt vervolgens in één zin genoemd met het idee van de schaamte en schuld cultuur. Volgens deze opvatting is in ons land anno 2012 namelijk sprake van een schuld cultuur. In tegenstelling tot onze schuld cultuur zou er sprake zijn van een schaamte cultuur in de Arabische en Islamitische traditie. Iets dat gezien wordt als een teken zijn van haar ‘achterlijkheid’. De Nederlandse schuld cultuur zou verbonden zijn met het individualisme waardoor de schaamte cultuur gezien wordt als iets van vroeger en dus ouderwets. Immers is het iets dat in Nederland al een lange tijd niet meer zo voorkomt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent317952 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleEer en eergerelateerd geweld
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEer, eergerelateerd geweld,
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record