Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHelmers, R.M.
dc.contributor.authorOosterhof, K.
dc.date.accessioned2012-07-05T17:01:12Z
dc.date.available2012-07-05
dc.date.available2012-07-05T17:01:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10662
dc.description.abstractIn dit essay wordt aan de hand van de waarnemingen van Richard Taruskin onderzocht in hoeverre er bij de behandeling van Tsjaikovski sprake is van een focus op 'Russischheid' in een recente muziekgeschiedenis, biografie (van Roland John Wiley) en naslagwerk. In de muziekgeschiedenis wordt Tsjaikovski weliswaar binnen een Russisch kader geplaatst, maar wordt er ook aandacht besteed aan het nationalisme in de negentiende eeuw en de opvattingen die dat met zich meebracht. In de biografie lijken zowel het nationalisme van de negentiende eeuw als de wetenschappelijke focus op 'Russischheid' grotendeels te worden ontweken. Datzelfde geldt voor de bijdrage van Wiley in het naslagwerk, maar in de bijdrage van Taruskin komt het wel aan bod. Er lijkt sprake van een neiging om de problematiek rondom het nationalisme en 'Russischheid' te laten rusten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent313463 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet laatste woord? Tsjaikovski, Taruskin en de ‘Russischheid’ van Russische muziek
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRussische muziek, Tsjaikovski, Taruskin, historiografie
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record