Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAtzema, O.A.L.C.
dc.contributor.advisorWijk, M. van
dc.contributor.authorRoozenburg, K.
dc.date.accessioned2012-06-07T17:00:57Z
dc.date.available2012-06-07
dc.date.available2012-06-07T17:00:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10505
dc.description.abstractIn de Ruimtelijk Economische Visie Schipholregio 2009-2030 wordt de ambitie uitgesproken de internationale concurrentiepositie van de MRA te verbeteren. Men zet in op een clusterstrategie waarmee concurrerende, op specifieke clusters afgestemde en gedifferentieerde bedrijfsmilieus moeten ontstaan. De luchthaven en daaraan gerelateerde activiteiten moeten in nauwe samenwerking met het overige bedrijfsleven in Amsterdam, de omliggende regio en al haar economische assets voor een internationaal concurrerende regio zorgen, juist door het leggen van relaties tussen soorten van bedrijvigheid die van oudsher goed vertegenwoordigd zijn in de Metropoolregio Amsterdam. De high tech sector is één van de clusters waarop dit beleid zich richt. Dit onderzoek richt zich, wegens het logistieke karakter van de regio, op de aantrekkelijkheid van de MRA als vestigingsplaats voor distributie en logistieke activiteiten van buitenlandse ondernemingen in de high tech sector. De verwachting is dat Nederland een belangrijk distributieland blijft voor internationale high tech ondernemingen. Binnen Nederland verandert de positie van de MRA echter. De clustering van high tech distributie activiteiten in de MRA verandert waarschijnlijk in omvang. De nadruk in high tech supply chains komt voor distributiecentra steeds meer op outbound transportnetwerken te liggen met decentralisatie naar de regio Venlo en naburige buitenlandse regio's als gevolg, terwijl bij de inbound stromen het relatieve belang van luchtvaart afneemt ten voordele van de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Hierdoor neemt het relatieve vestigingsvoordeel van de MRA ten opzichte van andere regio’s in Nederland af. Naast de omvang verandert mogelijk de aard van de high tech logistiek in de MRA. In toenemende mate zal het high tech-logistieke cluster zich specialiseren in operaties die zeer afhankelijk zijn van de doorvoer over Schiphol en weinig tot geen voorraad en waarde toevoegende activiteiten kennen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent13815496 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHigh tech logistiek in de Metropoolregio Amsterdam: Een onderzoek naar de positie en kansen van de Metropoolregio Amsterdam in de supply chains van internationale high tech ondernemingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHigh tech, logistiek, distributiecentra, concurrentiepositie, logistieke dienstverleners, outsourcing, clustering, netwerkvorming, metropoolregio amsterdam, schiphol, venlo, integrators, metropoolgedachte, ruimtelijk economische schiphol visie 2009-2030
dc.subject.courseuuEconomische geografie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record