Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoster, B.
dc.contributor.authorBoerboom, S.M.
dc.date.accessioned2012-06-01T17:01:28Z
dc.date.available2012-06-01
dc.date.available2012-06-01T17:01:28Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10475
dc.description.abstractOp het Christelijk Lyceum Apeldoorn (CLA) hebben de eerste- en tweedeklassers naast de reguliere lessen zogeheten bandbreedte-uren. Voor invulling van deze twee aaneengesloten lesuren kunnen de leerlingen kiezen uit één van de volgende mogelijkheden: de kunstklas, de sportklas, de wereldklas, de bètaplusklas en de extraklas, met losse modules. De bètaplusklas is vijf jaar geleden opgenomen in het programma van de school. Hoe leerlingen van het CLA de bètaplusklas ervaren en of deelname hieraan bijdraagt aan hun zelfvertrouwen, nut en plezier in de exacte vakken en het kiezen van een natuurprofiel, is onderzocht middels interviews met 12 bètaplusleerlingen uit de verschillende leerjaren. Daaruit mag geconcludeerd worden, dat de bètaplusklas over het algemeen als nuttig en plezierig wordt ervaren. De leerlingen schatten hun talent voor dit vak hoog in en geeft bètaplusklas de leerlingen voorkennis en een basis voor met name nask. Op die manier kan bètaplus positief bijdragen aan hun zelfvertrouwen bij andere bètavakken. Binnen het CLA lijken de bètaleerlingen zich geaccepteerd te voelen en het idee te hebben sociaal niet onder te doen voor de rest. Zij hebben over het algemeen een positief zelfbeeld voor wat betreft hun deelname aan bètaplus. Het CLA wil zich meer profileren als bètaschool en in dat kader streeft zij ernaar dat meer leerlingen natuurprofielen kiezen. De bevindingen van dit PGO bevestigen dat de bètaplusklas een belangrijke bijdrage levert aan het behalen van deze beide doelen. Bètaplus draagt enerzijds bij aan een positief imago van bèta en vergroot anderzijds het zelfvertrouwen van de leerlingen ten aanzien van de bètavakken. Zowel het een als het ander heeft een positief effect op de keuze voor de natuurprofielen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent133548 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleWat zijn de pluspunten van het bètaplusonderwijs? Een inventarisatie van vijf jaar bètaplusonderwijs op het Christelijk Lyceum Apeldoorn aan de hand van interviews met leerlingen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbètaplus, natuurprofielen
dc.subject.keywordszelfvertrouwen
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record