Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorThije, J.D. ten
dc.contributor.authorHeuvel, N.R. van den
dc.date.accessioned2012-05-22T17:01:07Z
dc.date.available2012-05-22
dc.date.available2012-05-22T17:01:07Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10441
dc.description.abstractHet effect van intonatie en nadruk op begrip binnen lingua receptiva conversaties tussen Nederlandse en Duitse respondenten is gemeten door een experiment uit te voeren met 20 koppels die samen een taak via Skype moesten oplossen. Daarbij werd gekeken hoe taalvaardigheid en rol invloed hebben op het gebruik van intonatie en nadruk, en hoe taalvaardigheid, intonatie en nadruk effect hebben op het succesvol oplossen van de taak. De receptieve taalvaardigheid van de participanten werd vastgesteld door het afnemen van een C-test. Vervolgens werden zij ingedeeld in één conditie (laag-laag, hoog-laag, hoog-hoog). Na het afnemen van het experiment werden de eerste vijf minuten van de gesprekken geanalyseerd. Er zijn significante effecten van conditie op het gebruik van nadruk gevonden. Daarnaast is gebleken dat het gebruik van intonatie en nadruk binnen hoog-laag gesprekken vaker kan leiden tot succes en dus meer begrip.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent461509 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNadruk en intonatie binnen Nederlands-Duitse lingua receptiva conversaties: De invloed van spraakaanpassingen op alignment en begrijpelijkheid
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLingua Receptiva
dc.subject.keywordsNederlands
dc.subject.keywordsDuits
dc.subject.keywordsnadruk
dc.subject.keywordsintonatie
dc.subject.keywordsalignment
dc.subject.keywordsbegrijpelijkheid
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record