dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Thije, J.D. ten | |
dc.contributor.author | Heuvel, N.R. van den | |
dc.date.accessioned | 2012-05-22T17:01:07Z | |
dc.date.available | 2012-05-22 | |
dc.date.available | 2012-05-22T17:01:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10441 | |
dc.description.abstract | Het effect van intonatie en nadruk op begrip binnen lingua receptiva conversaties tussen Nederlandse en Duitse respondenten is gemeten door een experiment uit te voeren met 20 koppels die samen een taak via Skype moesten oplossen. Daarbij werd gekeken hoe taalvaardigheid en rol invloed hebben op het gebruik van intonatie en nadruk, en hoe taalvaardigheid, intonatie en nadruk effect hebben op het succesvol oplossen van de taak. De receptieve taalvaardigheid van de participanten werd vastgesteld door het afnemen van een C-test. Vervolgens werden zij ingedeeld in één conditie (laag-laag, hoog-laag, hoog-hoog). Na het afnemen van het experiment werden de eerste vijf minuten van de gesprekken geanalyseerd. Er zijn significante effecten van conditie op het gebruik van nadruk gevonden. Daarnaast is gebleken dat het gebruik van intonatie en nadruk binnen hoog-laag gesprekken vaker kan leiden tot succes en dus meer begrip. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 461509 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Nadruk en intonatie binnen Nederlands-Duitse lingua receptiva conversaties:
De invloed van spraakaanpassingen op alignment en begrijpelijkheid | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Lingua Receptiva | |
dc.subject.keywords | Nederlands | |
dc.subject.keywords | Duits | |
dc.subject.keywords | nadruk | |
dc.subject.keywords | intonatie | |
dc.subject.keywords | alignment | |
dc.subject.keywords | begrijpelijkheid | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |