Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSmit, Christianne
dc.contributor.authorKuijk, L. van
dc.date.accessioned2012-05-22T17:01:07Z
dc.date.available2012-05-22
dc.date.available2012-05-22T17:01:07Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10440
dc.description.abstractIn deze studie worden de educatieve opvattingen van de utopisch socialisten en Proudhon vergeleken met de ideeën en voorstellen in Spaanse anarchistische tijdschriften. Zowel het utopisch socialisme als het vroege anarchisme kunnen gezien worden als ‘dynamisch utopische’ stromingen. Hun geloof in het bestaan van een natuurwet met morele dimensie vertaalde zich in een complexe visie op menselijke ontwikkeling. De eigen ervaring werd daarin gezien als sleutel tot vrijheid én als bron van maatschappijkritiek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleEducatie als motor van maatschappelijke verandering; De invloed van de utopisch socialisten en Proudhon op de educatieve ideeën en voorstellen in Spaanse anarchistische tijdschriften (1869-1893)
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSpanje, anarchisme, educatie, utopisch socialisme, utopie, natuurwet
dc.subject.courseuuGeschiedenis van Politiek en Cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record