dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Smit, Christianne | |
dc.contributor.author | Kuijk, L. van | |
dc.date.accessioned | 2012-05-22T17:01:07Z | |
dc.date.available | 2012-05-22 | |
dc.date.available | 2012-05-22T17:01:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10440 | |
dc.description.abstract | In deze studie worden de educatieve opvattingen van de utopisch socialisten en Proudhon vergeleken met de ideeën en voorstellen in Spaanse anarchistische tijdschriften. Zowel het utopisch socialisme als het vroege anarchisme kunnen gezien worden als ‘dynamisch utopische’ stromingen. Hun geloof in het bestaan van een natuurwet met morele dimensie vertaalde zich in een complexe visie op menselijke ontwikkeling. De eigen ervaring werd daarin gezien als sleutel tot vrijheid én als bron van maatschappijkritiek. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Educatie als motor van maatschappelijke verandering; De invloed van de utopisch socialisten en Proudhon op de educatieve ideeën en voorstellen in Spaanse anarchistische tijdschriften (1869-1893) | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Spanje, anarchisme, educatie, utopisch socialisme, utopie, natuurwet | |
dc.subject.courseuu | Geschiedenis van Politiek en Cultuur | |