Niet lekker is niet vies Een onderzoek bij kinderen naar het gebruik van quasi synonieme uitingen
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Tribushinina, Elena | |
dc.contributor.author | Geffen, L.B.M. van | |
dc.date.accessioned | 2012-05-22T17:00:57Z | |
dc.date.available | 2012-05-22 | |
dc.date.available | 2012-05-22T17:00:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10427 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt in twee experimenten het begrip van quasi synonieme uitingen bij kinderen onderzocht. In het eerste experiment wordt door driejarige en volwassen proefpersonen keuzes te laten maken aan de hand van de mening van de onderzoeker getest hoe goed antonieme adjectieven en negaties worden begrepen. Dit wordt gedaan door plaatjes van producten te laten zien. Bij die plaatjes wordt gezegd wat de onderzoeker er van vindt. De proefpersoon kiest of hij het product wil meenemen in het winkelmandje of niet. In het tweede experiment wordt een experiment van Sher & McKenzie (2006) gedeeltelijk opnieuw uitgevoerd en nu ook met driejarige en vijfjarige kinderen uitgevoerd. De uitkomst van dit onderzoek is dat kinderen quasi synonieme uitingen meestal net zo goed begrijpen als volwassenen. In experiment 1 zijn er kleine verschillen op te merken in het begrip, maar in experiment 2 zijn er tussen de driejarige, vijfjarige en volwassen proefpersonen geen verschillen te vinden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 546185 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Niet lekker is niet vies Een onderzoek bij kinderen naar het gebruik van quasi synonieme uitingen | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies |