Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorHeijnen, P.J.
dc.date.accessioned2012-05-16T17:00:54Z
dc.date.available2012-05-16
dc.date.available2012-05-16T17:00:54Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10396
dc.description.abstractIn dit artikel wordt onderzoek gedaan naar het effect van structuurmarkeringen op het tekstbegrip en de tekstwaardering van jonge lezers. Tevens wordt er gekeken naar de invloed van voorkennis over het tekstonderwerp op de verschillende tekstbegripmanipulaties. Dit wordt gedaan door het afnemen van een experimenteel onderzoek. Verschillende onderzoeken geven op dit gebied zeer tegenstrijdige resultaten. Na het afnemen van dit experiment bij groep 7‐leerlingen, blijkt er hier geen enkele invloed te zijn van structuurmarkeringen in de vorm van coherentiemarkeringen en lay‐outmanipulaties op het tekstbegrip bij deze groep lezers. Ook hebben deze manipulaties geen invloed op de waardering van de teksten die lezen. Tenslotte blijkt er ook geen invloed te zijn van voorkennis bij het lezen van deze teksten. Hierdoor lijkt men uit dit onderzoek te kunnen concluderen dat het niet uitmaakt voor deze doelgroep of de tekststructuur wordt geëxpliciteerd of niet.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent275719 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZinnen in verbinding?: Experimenteel onderzoek naar de invloed van tekstintegratie op tekstbegrip en -waardering bij jonge lezers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record