Wendingen in de Wereld
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Veneman-Boersma, L.S. | |
dc.contributor.author | Reu, E.J. de | |
dc.date.accessioned | 2021-09-07T18:00:59Z | |
dc.date.available | 2021-09-07T18:00:59Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1036 | |
dc.description.abstract | Gemotiveerd door een hiaat in de literatuur over de inhoud van het tijdschrift Wendingen stelt deze paper de vraag: op welke manier en in welke mate werd niet-westerse kunst beschreven in het maandblad Wendingen tussen 1918 en 1925? Dit blijkt slechts in geringe mate gedaan te zijn en betreft met name Aziatische kunst. Er wordt onderzocht hoe er in deze artikelen om wordt gegaan met de ‘ander’ en of er sprake is van oriëntalisme. Verder blijkt de kwaliteit van de artikelen sterk te variëren en wordt er bovenmatig veel aandacht besteed aan de podiumkunsten. Deze bevindingen worden voornamelijk gedaan op basis van een analyse van primaire literatuur. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1297433 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Wendingen in de Wereld | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Wendingen, Architectura et amicitia, Art nouveau, Art deco, Nieuwe kunst, Jugendstil, Amsterdamse School, Oriëntalisme, 20e eeuw, Amsterdam, Postkoloniaal, Digital Art History, Wijdeveld, De Klerk, Roland Holst, Architectuur, Design, Aziatische kunst, Indonesische kunst, Afrikaanse kunst, Podiumkunsten, 1918, 1925 | |
dc.subject.courseuu | Kunstgeschiedenis |