Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAnderson, J.
dc.contributor.advisorLievers, M.
dc.contributor.authorVermeulen, I.
dc.date.accessioned2012-04-17T17:01:13Z
dc.date.available2012-04-17
dc.date.available2012-04-17T17:01:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10306
dc.description.abstractEen oude vraag in de meta-ethiek is de vraag of ethische eigenschappen zich in de werkelijkheid bevinden, of een projectie zijn van onze geest op die werkelijkheid. John McDowell stelt een alternatief voor, volgens hem leren we in onze opvoeding om ethische eigenschappen waar te nemen in de werkelijkheid. Dit is een onderdeel van een fatsoenlijke opvoeding, waarbij we conceptuele vermogens aanleren, dit duidt hij aan met de term Bildung. In deze scriptie heb ik onderzocht wat een fatsoenlijke Bildung kan inhouden en wat een goede kritische dimensie kan zijn van waaruit we onze eigen ethische kijk op de werkelijkheid kunnen beoordelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent253471 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBildung bij McDowell: kritische reflectie in de Space of Reasons
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbildung
dc.subject.keywordsmorele opvoeding
dc.subject.keywordsmcdowell
dc.subject.keywordskritische reflectie
dc.subject.keywordsethische eigenschappen
dc.subject.keywordswaarden
dc.subject.courseuuWijsbegeerte


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record