Bildung bij McDowell: kritische reflectie in de Space of Reasons
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Anderson, J. | |
dc.contributor.advisor | Lievers, M. | |
dc.contributor.author | Vermeulen, I. | |
dc.date.accessioned | 2012-04-17T17:01:13Z | |
dc.date.available | 2012-04-17 | |
dc.date.available | 2012-04-17T17:01:13Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10306 | |
dc.description.abstract | Een oude vraag in de meta-ethiek is de vraag of ethische eigenschappen zich in de werkelijkheid bevinden, of een projectie zijn van onze geest op die werkelijkheid. John McDowell stelt een alternatief voor, volgens hem leren we in onze opvoeding om ethische eigenschappen waar te nemen in de werkelijkheid. Dit is een onderdeel van een fatsoenlijke opvoeding, waarbij we conceptuele vermogens aanleren, dit duidt hij aan met de term Bildung. In deze scriptie heb ik onderzocht wat een fatsoenlijke Bildung kan inhouden en wat een goede kritische dimensie kan zijn van waaruit we onze eigen ethische kijk op de werkelijkheid kunnen beoordelen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 253471 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Bildung bij McDowell: kritische reflectie in de Space of Reasons | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | bildung | |
dc.subject.keywords | morele opvoeding | |
dc.subject.keywords | mcdowell | |
dc.subject.keywords | kritische reflectie | |
dc.subject.keywords | ethische eigenschappen | |
dc.subject.keywords | waarden | |
dc.subject.courseuu | Wijsbegeerte |