dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Rossem, Van, Patrick | |
dc.contributor.author | Ananias, R. | |
dc.date.accessioned | 2012-03-20T18:01:44Z | |
dc.date.available | 2012-03-20 | |
dc.date.available | 2012-03-20T18:01:44Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10201 | |
dc.description.abstract | Inleiding
Deze thesis vormt een semantisch onderzoek naar het gebruik van bewegende beelden afkomstig uit massamedia en massacultuur in Video- en Nieuwe Mediakunst. Het beeld wordt vanuit dit perspectief opgevat als een teken, zoals voorgesteld door taalwetenschapper Ferdinand de Saussure. Mensen organiseren hun visie op de wereld en de realiteit door het benoemen van zijn verschillende elementen. Tekens worden geordend om semantische constructies te vormen, en relaties uit te drukken. Een semantische benadering van beeld-appropriatie roept vragen op over de manieren waarop betekenis wordt gecreëerd met hergebruikte beelden. Welke nieuwe betekenissen ontstaan door de representatie binnen een kunstwerk?
Daarnaast is uitvoerig aandacht besteed aan de invloed van technologische ontwikkelingen op de mogelijkheden tot appropriatie van bewegend beeld. Er hebben massale veranderingen plaatsgevonden in mogelijkheden tot beeldrepresentatie, - toe-eigening en- bewerking. Deze ontwikkelingen hebben de manifestatie van beelden uit populaire cultuur in de beeldende kunst sterk beïnvloed. De volgende hoofdstukken beschrijven daarom de semantische en technische aspecten van beeld-appropriatie, en hun diverse verschijningsvormen in hedendaagse beeldende kunst. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 2830133 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Gestolen of Gevonden; een onderzoek naar appropriatie in Video- en Nieuwe Mediakunst. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | appropriatie, avant-gardistische film, video, nieuwe media, Internetkunst, Videogamekunst | |
dc.subject.courseuu | Moderne en hedendaagse kunst | |