Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSpit, T.J.M.
dc.contributor.authorNonnekes, W.D.
dc.date.accessioned2012-03-08T18:00:40Z
dc.date.available2012-03-08
dc.date.available2012-03-08T18:00:40Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10126
dc.description.abstractDit onderzoek betreft een leefstijlonderzoek naar de doelgroep die geïnteresseerd is in Klushuizen. Een Klushuis is een woning met achterstallig onderhoud die tegen een relatief lage prijs kan worden gekocht. Op het moment dat er over wordt gegaan tot koop van de woning, wordt de koper verplicht om deze op te knappen aan de hand van vooraf gestelde renovatie-eisen. Daarnaast geldt er voor iedere koper een bewoningseis van enkele jaren, die per Klushuisproject kan verschillen. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is wat voor type individu interesse heeft in een Klushuisproject en wat dit individu kenmerkt. Er is gekeken naar traditionele kenmerken, woonvoorkeuren, functionele overwegingen en de mate van behoefte aan een individueel of collectief project. Om inzicht te geven in de typen personen die interesse hebben in een Klushuis is de doelgroepenbenadering en de leefstijlbenadering toegepast. Uit de doelgroepenbenadering komt naar voren dat mensen die geïnteresseerd zijn in een Klushuis relatief jong en hoog opgeleid zijn en voornamelijk een gemiddeld inkomen hebben. Deze kenmerken komen overeen met de doelgroep die de gemeente Rotterdam wil bereiken om de sociaaleconomische bevolkingssamenstelling van de wijken waarin de Klushuizen worden aangeboden te veranderen. Voornamelijk tweepersoonshuishoudens tonen hun interesse in een Klushuis. Klushuizen trekken hoofdzakelijk personen aan die wonen in de stad waarin het Klushuis gelegen is. De doelgroepenbenadering is aangevuld met de leefstijlbenadering. Binnen de doelgroep die geïnteresseerd is in Klushuizen zijn vier leefstijloriëntaties onderscheiden.Deze leefstijloriëntaties zijn: vitale & sociale oriëntatie, familie & huiselijke oriëntatie, ondernemende oriëntatie en als laatste de individualistische oriëntatie. In dit rapport wordt verondersteld dat personen met verschillende leefstijloriëntaties ook over verschillende traditionele kenmerken beschikken. Uit het onderzoek blijkt echter dat er alleen verschillen bestaan als gekeken wordt naar de huishoudensamenstelling. De doelgroep kenmerkt zich door zeer jonge personen, met een hoog opleidingsniveau en gemiddeld inkomen, waardoor verschillen tussen de verschillende leefstijloriëntaties nihil zijn als gekeken wordt naar de traditionele kenmerken. Daarnaast zijn er, anders dan verwacht, ‘slechts’ kleine verschillen waargenomen tussen de vier leefstijloriëntaties als gekeken wordt naar de woonvoorkeuren. De verschillende leefstijloriënaties blijken zich wel te kenmerken als gekeken wordt naar de functionele overwegingen die een rol spelen bij de koop van een Klushuis. Er blijken geen verschillen tussen de oriëntaties te bestaan als gekeken wordt naar de behoefte voor een collectief of individueel project.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent10524463 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWie heeft de Klusfactor? Een leefstijlonderzoek naar de interesse in Klushuizen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKlushuis, doelgroep, leefstijl, woonvoorkeuren, functionele overwegingen
dc.subject.courseuuPlanologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record