Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielwart, I.
dc.contributor.advisorEsch, R. van
dc.contributor.authorWerf, H.T. van der
dc.contributor.authorKolen, R.
dc.date.accessioned2021-09-07T18:00:39Z
dc.date.available2021-09-07T18:00:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1010
dc.description.abstractAchtergrond: Uit onderzoek blijkt dat polarisatie zowel in de Nederlandse samenleving als het klaslokaal toeneemt. Docenten geven aan handelingsverlegen te zijn. Niettemin is de rol van docenten heel belangrijk bij polarisatie in de klas, omdat jongeren verder kunnen polariseren als ze geen tegenwicht krijgen van opvoeders. De dialoog blijkt een waardevol instrument om bij te dragen aan het voorkomen en verminderen van polarisatie. Methode: In deze kwalitatieve studie zijn semigestructureerde interviews gehouden met mentoren (n= 16) die werkzaam zijn in de onderbouw van het vmbo. Er is onderzocht op welke wijze zij de dialoog aangaan met leerlingen in het voortgezet onderwijs over controversiële thema’s. Om dit te onderzoeken zijn drie theorieën als uitgangspunt genomen: het inhoud-/relatiekwadrant, de common ingroup identity theory (overeenkomsten) en de dual identity approach (overeenkomsten en verschillen). Resultaten: Docenten geven aan dat de aanpak aangaande inhoud of relatie per situatie kan verschillen, maar over het algemeen wordt relatie als meest belangrijk genoemd in de onderbouw van het vmbo. Wat betreft de common ingroup identity theory en de dual identity approach, gaf de meerderheid de voorkeur aan het bespreken van zowel overeenkomsten als verschillen. Conclusie: De aanpak ‘argumenteren’ van het inhoud-/relatiekwadrant en de dual identity approach lijken potentie te hebben om effectief te zijn in de praktijk bij het bespreken van controversiële thema’s, indien er sprake is van een vertrouwensrelatie en een veilig klasklimaat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent286882
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe dialoog over controversiële thema’s in het vmbo
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPolarisatie; controversiële thema’s; dialoog; handelingswijze docent; aanpak docent
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record