dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Schaaf, M van der | |
dc.contributor.advisor | Prins, F | |
dc.contributor.author | Njoo, R.F.Y. | |
dc.date.accessioned | 2012-03-05T18:00:41Z | |
dc.date.available | 2012-03-05 | |
dc.date.available | 2012-03-05T18:00:41Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10107 | |
dc.description.abstract | Het beoordelen van docenten is zowel vanuit summatief als formatief oogpunt van belang. Enerzijds kunnen consequenties uit competentiebeoordelingen betrekking hebben op contractuele beslissingen. Anderzijds dienen beoordelingen de competentieontwikkeling te stimuleren. Dit maakt de kwaliteit van competentie assessment programma’s (CAP’s) van cruciaal belang. In dit onderzoek is een single-casestudy uitgevoerd om de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden: (1) Wat is de gepercipieerde kwaliteit van het CAP voor docenten in school X van het voortgezet onderwijs volgens docenten en afdelingsleiders? (2) In welke mate beïnvloeden performance assessments, als onderdeel van het CAP van school X, volgens docenten, de totale kwaliteit van het CAP? Ter beantwoording op deze vragen zijn verschillende type data verzameld op een middelbare school in Nederland. Een documentanalyse is uitgevoerd met betrekking tot het competentie-assessmentbeleid. Daarnaast is de perceptie van docenten en afdelingsleiders gemeten aan de hand van een vragenlijst. De data zijn zowel kwantitatief als kwalitatief geanalyseerd en gecombineerd volgens de datatriangulatiemethodiek. Uit de resultaten van de single-casestudy blijkt dat zowel de docenten als de afdelingsleiders niet volledig tevreden zijn met de totale kwaliteit van het CAP. De docenten zijn het meest oneens met de consistentie van het CAP en de wijze waarop het wordt uitgevoerd. Daarentegen zijn zij het meest eens met de betekenisvolheid van het CAP. Ook blijk op school X dat de totale kwaliteit van het CAP meer dan de helft wordt bepaald door de kwaliteit van performance assessments. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 428800 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De gepercipieerde kwaliteit van een competentie assessment programma: een single casestudy | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Edumetrische kwaliteitscriteria | |
dc.subject.keywords | competentie assessment programma | |
dc.subject.keywords | voortgezetonderwijs | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |