Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchaaf, M van der
dc.contributor.advisorPrins, F
dc.contributor.authorNjoo, R.F.Y.
dc.date.accessioned2012-03-05T18:00:41Z
dc.date.available2012-03-05
dc.date.available2012-03-05T18:00:41Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10107
dc.description.abstractHet beoordelen van docenten is zowel vanuit summatief als formatief oogpunt van belang. Enerzijds kunnen consequenties uit competentiebeoordelingen betrekking hebben op contractuele beslissingen. Anderzijds dienen beoordelingen de competentieontwikkeling te stimuleren. Dit maakt de kwaliteit van competentie assessment programma’s (CAP’s) van cruciaal belang. In dit onderzoek is een single-casestudy uitgevoerd om de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden: (1) Wat is de gepercipieerde kwaliteit van het CAP voor docenten in school X van het voortgezet onderwijs volgens docenten en afdelingsleiders? (2) In welke mate beïnvloeden performance assessments, als onderdeel van het CAP van school X, volgens docenten, de totale kwaliteit van het CAP? Ter beantwoording op deze vragen zijn verschillende type data verzameld op een middelbare school in Nederland. Een documentanalyse is uitgevoerd met betrekking tot het competentie-assessmentbeleid. Daarnaast is de perceptie van docenten en afdelingsleiders gemeten aan de hand van een vragenlijst. De data zijn zowel kwantitatief als kwalitatief geanalyseerd en gecombineerd volgens de datatriangulatiemethodiek. Uit de resultaten van de single-casestudy blijkt dat zowel de docenten als de afdelingsleiders niet volledig tevreden zijn met de totale kwaliteit van het CAP. De docenten zijn het meest oneens met de consistentie van het CAP en de wijze waarop het wordt uitgevoerd. Daarentegen zijn zij het meest eens met de betekenisvolheid van het CAP. Ook blijk op school X dat de totale kwaliteit van het CAP meer dan de helft wordt bepaald door de kwaliteit van performance assessments.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent428800 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe gepercipieerde kwaliteit van een competentie assessment programma: een single casestudy
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEdumetrische kwaliteitscriteria
dc.subject.keywordscompetentie assessment programma
dc.subject.keywordsvoortgezetonderwijs
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record