Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielwart, I.
dc.contributor.authorWerf, E.F. van der
dc.contributor.authorJenneskens, E.A.
dc.date.accessioned2021-09-07T18:00:38Z
dc.date.available2021-09-07T18:00:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1009
dc.description.abstractDe schoolpopulatie raakt steeds meer gesegregeerd in Nederlandse steden. Dit kan tot gevolg hebben dat kinderen meer vooroordelen ontwikkelen over groepen met een andere achtergrond en dat het empathisch vermogen minder wordt. Hierom is er een onderzoek gedaan of een uitwisselingsproject tussen twee scholen uit verschillende wijken potentie heeft om het empathisch vermogen te stimuleren en vooroordelen te verminderen bij kinderen uit groep 8. De contacttheorie van Allport en de etnische competitietheorie zijn hierbij gebruikt. In dit kwalitatieve onderzoek zijn er groepsinterviews geanalyseerd van een ander vergelijkbaar onderzoek door middel van een content analyse. Er zijn in totaal 18 kinderen die hebben geparticipeerd in de uitwisseling geïnterviewd in focusgroepen. Uit de resultaten bleek dat de meeste kinderen de uitwisseling positief hebben ervaren en er sprake was van empathische responses. Een deel van de kinderen begrepen het doel van de uitwisseling niet. Verder benoemden de respondenten uit beide groepen impliciete vooroordelen na de uitwisseling. Op basis van de resultaten kan er voorzichtig geconcludeerd worden dat een uitwisselingsproject potentie heeft om het empathisch vermogen te stimuleren en vooroordelen te verminderen. Verklaringen voor de resultaten kunnen worden gezocht in de voorwaarden van Allport en in de lage kwaliteit van contact die er tussen de kinderen bestond tijdens de uitwisseling. Om empathie nog meer te stimuleren en vooroordelen te verminderen kunnen leerkrachten de uitwisseling met de leerlingen nabespreken, kan het doel voor alle leerlingen helder gemaakt worden en kunnen de ouders meer betrokken worden bij de uitwisseling.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent210717
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe kracht van contact: vooroordelen verminderen en empathie stimuleren bij basisschoolkinderen van bovenbouwleeftijd
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscontacttheorie; empathie; etnische competitie theorie; segregatie; uitwisselingsproject; vooroordelen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record