Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, Daniël
dc.contributor.authorLooijestijn, Annette
dc.date.accessioned2008-11-24T12:39:02Z
dc.date.available2008-11-24T12:39:02Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9479
dc.description.abstractDeze scriptie bevat de resultaten en verslaglegging van een onderzoek naar de overtuigingskracht van beknopt en bloemrijk taalgebruik in personeelsadvertenties, met als belangrijke invalshoek de persoonlijkheidsvoorkeur van de lezer. In dit onderzoek is gekeken of de tekststijl invloed had op de waardering van de lezer. Door de kennis van de persoonlijkheidsvoorkeur van de lezer kon er meer gezegd worden over de voorkeur voor een tekststijl. Van de respondenten was bekend of zij een extravert denkend type waren of een introvert voelend type. Deze types zijn afgeleid van de Psychologische Typen van Carl Gustav Jung. Het bedrijf Insights World heeft een methode ontwikkeld op basis van de theorie van Jung om ieders persoonlijke voorkeur te herleiden. De contacten van Insights Benelux waren de respondenten in dit onderzoek. Er werden twee personeelsadvertenties onderzocht: die van een salesmanager en die van een grafisch ontwerper. Beide versies hadden een beknopte en bloemrijke versie. De hypothese was dat de extraverte denkende types (zogenaamde rode types) de beknopte tekst overtuigender zouden vinden. Ook de functie van salesmanager zou hen meer aanspreken. De introverte voelende types (zogenaamde groene types) zouden de bloemrijke versie van de tekst het aantrekkelijkst vinden, en de functie van grafisch ontwerper. De bloemrijke tekst werd door de respondenten aantrekkelijker gevonden dan de beknopte tekst. Als ook de persoonlijkheidsvoorkeur van de lezer werd meegenomen in de analyse, kwamen er geen verschillen naar voren tussen de rode en de groene types. De rode types waardeerden bloemrijk of beknopt taalgebruik niet meer of minder dan de groene types. Ze waardeerden de tekst niet verschillend op constructen als aantrekkelijkheid of efficiëntie. Ook waardeerden de groene en rode types de bron niet anders bij een verschillende tekststijl. Ze vonden de bron even aantrekkelijk of betrouwbaar bij de beknopte en bloemrijke tekst. Wel is er een verschil in waardering gevonden bij de rode types. De rode types vonden de tekst en de bron aantrekkelijker als de advertentie bloemrijk was opgesteld. Ook de functie die in de advertentie werd beschreven had effect. De groene types waardeerden de verschillende tekststijlen niet anders, maar vonden de advertentie voor de grafisch ontwerper veel aantrekkelijker dan die voor de salesmanager. De verwachte interactie tussen de groene en de rode types werd echter niet gevonden. De groene en rode types waardeerden de beknopte en bloemrijke tekst niet verschillend.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleBen jij die scherpzinnige verkoper die over grenzen heenkijkt?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspersoneelsadvertentie
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record