Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKager, R.
dc.contributor.advisorGilbers, D.
dc.contributor.authorTimmer, J.S.
dc.date.accessioned2011-11-02T18:00:55Z
dc.date.available2011-11-02
dc.date.available2011-11-02T18:00:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9381
dc.description.abstractHet leren van de prosodie (ritme, intonatie en klemtoon) van een vreemde taal met behulp van muziek. Hierbij is de muziek aangepast aan de taal. Dit houdt in dat de muziek het ritme en de melodie van de zinnen volgt. Hierbij is gebruik gemaakt van grammaticaal correcte zinnen bestaande uit pseudo Spaanse woorden (om semantiek geen storende factor in het onderzoek te laten zijn). In het onderzoek is een dataset van 16 zinnen gebruikt in 3 verschillende condities: met muziek, zonder muziek en emfatisch gesproken. In elke conditie zaten 10 verschillende mensen waarvan de resultaten uiteindelijk vergeleken zijn. Het resultaat was deels in lijn met de verwachtingen: met muziek scoorde significant beter dan emfatisch gesproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1279687 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVreemde Taalverwerving en Muziek: De prosodische eigenschappen van taal op muziek
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSpaans, muziek, melodie, ritme, suprasegmentele kenmerken, vreemde taalleermethode, Nederlandse moedertaalsprekers
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record