dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Kager, R. | |
dc.contributor.advisor | Gilbers, D. | |
dc.contributor.author | Timmer, J.S. | |
dc.date.accessioned | 2011-11-02T18:00:55Z | |
dc.date.available | 2011-11-02 | |
dc.date.available | 2011-11-02T18:00:55Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9381 | |
dc.description.abstract | Het leren van de prosodie (ritme, intonatie en klemtoon) van een vreemde taal met behulp van muziek. Hierbij is de muziek aangepast aan de taal. Dit houdt in dat de muziek het ritme en de melodie van de zinnen volgt. Hierbij is gebruik gemaakt van grammaticaal correcte zinnen bestaande uit pseudo Spaanse woorden (om semantiek geen storende factor in het onderzoek te laten zijn). In het onderzoek is een dataset van 16 zinnen gebruikt in 3 verschillende condities: met muziek, zonder muziek en emfatisch gesproken. In elke conditie zaten 10 verschillende mensen waarvan de resultaten uiteindelijk vergeleken zijn. Het resultaat was deels in lijn met de verwachtingen: met muziek scoorde significant beter dan emfatisch gesproken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1279687 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Vreemde Taalverwerving en Muziek: De prosodische eigenschappen van taal op muziek | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Spaans, muziek, melodie, ritme, suprasegmentele kenmerken, vreemde taalleermethode, Nederlandse moedertaalsprekers | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies | |