Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKolkman, M.
dc.contributor.authorVierhout, S.M.
dc.date.accessioned2011-10-06T17:00:42Z
dc.date.available2011-10-06
dc.date.available2011-10-06T17:00:42Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9262
dc.description.abstractIn dit longitudinale onderzoek is gekeken naar de invloed van de drie numerieke representaties (analoog, verbaal, visueel) op het niveau van de CITO-reken toets in groep 3. Methode: Voor dit onderzoek zijn verschillende basisscholen scholen in Nederland benaderd. 67 kinderen participeerden in dit onderzoek. De gegevens van deze kinderen op de dataverzamelingsmomenten in groep 1 en groep 3 zullen in dit onderzoek centraal staan. De leeftijd van de kinderen bij het eerste dataverzamelingsmoment varieerde van 4.00 tot de5.00 (M = 4.7, SD = .29 ). De leeftijd van de kinderen bij het laatste dataverzamelingsmoment varieerde van 5.60 tot 6.30 jaar ( M = 5.90, SD = .21). Voor dit onderzoek zijn verschillende testjes op de computer gebruikt Resultaten: Met behulp van een multipele regressie analyse is gebleken dat de verbale code de sterkste voorspeller is voor het latere rekenen. Hoe hogere prestaties op de verbale code in groep 1 hoe beter de prestaties op de CITO-reken toets in groep 3. Daarnaast blijkt dat hoe beter de ontwikkeling van de verbale code, hoe slechter prestaties op de CITO-reken toets in groep 3. Discussie: De implicaties en aanbevelingen voor nader onderzoek worden in de discussie besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent220443 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen number sense en rekenniveau bij jonge kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnumber sense, analoge representatie, verbale representatie, visuele representatie, mapping, wiskundig presteren.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record