'In het kader van framing' Een onderzoek naar de generaliseerbaarheid naar andere contrastparen van de reeds gevonden effecten van drie principes van attribuutframing
Summary
Het verschil in formulering van dezelfde boodschap noemen we framing, en de invloed die het uitoefent op het keuzegedrag van mensen wordt een framingeffect genoemd (Hoeken, 1998). Levin, Schneider en Gaeth (1998) onderscheiden 3 vormen van framing: Risky Choice framing, Goal framing en Attribute framing. De laatste, waarbij de nadruk ligt op een eigenschap van een object of een gebeurtenis, kent meerdere principes die o.a. door Sher & McKenzie (2006) en door Holleman & Pander Maat (2006) onderzocht zijn. Drie van deze principes: het principe van het subjectief referentiepunt, het principe van stijgende proportie en het principe van argumentatieve relevantie komen in dit onderzoek aan bod. Onderzocht wordt in hoeverre de eerder gevonden effecten van attribuutframing generaliseerbaar zijn naar andere contrastparen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen frame-interpretatie en framekeuze.