Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorThije, J. ten
dc.contributor.authorEsser, J.R.
dc.date.accessioned2007-06-21T06:56:00Z
dc.date.available2007-06-21T06:56:00Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8000
dc.description.abstractIn dit onderzoek zijn twee tekst- afbeeldingrelaties in een experiment toegepast. De twee relaties zijn de symmetrische tekst- afbeeldingrelatie en de tegengestelde tekst- afbeeldingrelatie. De symmetrische relatie heeft als basis dat de informatie in de tekst gelijk is aan de informatie in de afbeelding. Beide tonen dezelfde inhoudelijke informatie. De tegengestelde relatie heeft als basis dat tekst en afbeelding verschillende inhoudelijke informatie tonen. Deze relaties vormen de twee condities in het experiment. Het doel van het experiment is om het effect van tekst- afbeeldingrelatie te meten op het onthouden en het uitvoeren van een instructie in een handleiding door kinderen. Waarbij het leesniveau van de kinderen een afhankelijke variabele is. Het leesniveau is verdeeld in een groep beginnende- en een groep gevorderde lezers. In het experiment zijn veertig kinderen gevraagd een zestal tekst en afbeelding kaarten te lezen. Vervolgens hebben ze een zestal taken uitgevoerd die betrekking hebben op de inhoud van de kaarten. Op basis van literatuuronderzoek en mijn eigen inzicht zijn een aantal verwachtingen vastgesteld. Het verwachte resultaat was dat onder andere beginnende lezers goede prestaties zouden leveren in de symmetrische conditie. Daarnaast was verwacht dat onder andere gevorderde lezers goede prestaties zouden leveren in de tegengestelde conditie. Op basis van de resultaten van het experiment zijn een aantal statistische analyses verricht. De uitkomst van deze analyses ondersteunen de verwachting dat beginnende lezers baat hebben bij een symmetrische tekst- afbeeldingrelatie. Het bevordert hun begrip- en het onthouden van de tekst, waardoor ze beter presteren. Daarnaast ondersteunen de analyses eveneens de verwachting dat gevorderde lezers baat hebben bij een tegengestelde tekst- afbeeldingrelatie. Deze stimuleert het aandachtig lezen van de tekst. Hierdoor wordt de informatie beter begrepen en opgeslagen, waardoor ze beter presteren. De algemene conclusie is dat een tegengestelde tekst- afbeeldingrelatie effectief kan zijn voor bepaalde doelgroepen als het gaat om het begrijpen en onthouden van informatie binnen een instructieve tekst als een handleiding.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleVisual literacy en de kracht van afbeeldingen
dc.type.contentStudent Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvisual literacy
dc.subject.keywordsafbeeldingen
dc.subject.keywordstekst- afbeeldingrelaties
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies (doctoraal)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record