Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKranenbrug, F.A.N.
dc.contributor.authorBerg, A.J. van de
dc.date.accessioned2008-04-22T14:37:34Z
dc.date.available2008-04-22T14:37:34Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7723
dc.description.abstractGentherapie, genetische modificatie en stamcelonderzoek: een beetje krant of actualiteitenprogramma brengt regelmatig nieuws op het gebied van genomics, genetica, eiwitsynthese en embryonale ontwikkeling. Om deze actuele biologie te kunnen begrijpen en op waarde te kunnen schatten is een goed begrip van de biologische processen, die eraan ten grondslag liggen, noodzakelijk (Van de Berg, 2005). In het middelbaar onderwijs worden de onderwerpen genetica, eiwitsynthese en embryonale ontwikkeling behandeld aan het eind van de basisvorming en aan het begin van de tweede fase. Voor leerlingen blijken het lastige onderwerpen: ze hebben moeite met de terminologie en de abstractie van het onderwerp. Ook vinden ze het moeilijk te schakelen tussen micro- en macroniveau. Het gevolg is dat er misvattingen ontstaan over biologische concepten als cellen, chromosomen, genen en hun onderlinge relaties. Dat maakt dat leerlingen nauwelijks verband leggen tussen wat ze op school over genetica, eiwitsynthese en embryonale ontwikkeling leren en wat ze er in de krant of op tv over zien (Van den Dool, 2005). Om leerlingen hierin tegemoet te komen, heeft Van den Dool (2005) een leerling-tekst geschreven over de rol van genen bij de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel. Deze leerling-tekst is onderdeel van zijn doctoraalscriptie, waarin hij onderzoekt welke plaats genetica, eiwitsynthese en embryonale ontwikkeling in het middelbaar onderwijs hebben en welke moeilijkheden leerlingen ondervinden bij het bestuderen van deze onderwerpen. Ook geeft hij een aanzet tot het gebruik van zijn leerling-tekst in de biologielessen van het middelbaar onderwijs. In deze verdiepingsopdracht werk ik zijn aanzet methodisch uit. De onderzoeksvraag in deze verdiepingsopdracht is: hoe kunnen leerlingen de door Van den Dool geschreven leerling-tekst onder de knie krijgen en hoe leer je hen om verband te leggen tussen de lesstof over genetica, eiwitsynthese en embryonale ontwikkeling enerzijds en de berichten hierover in de media anderzijds?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van genen bij de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgenetica
dc.subject.keywordsonderwijs
dc.subject.courseuuLeraar VHO Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record