That's why it's a comedy
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Kessler, Frank | |
dc.contributor.author | Vader, Naftalie | |
dc.date.accessioned | 2007-12-14T09:07:01Z | |
dc.date.available | 2007-12-14T09:07:01Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7246 | |
dc.description.abstract | In deze scriptie wordt nader gekeken naar de connectie tussen narratief en humor. Er worden verschillende humortheorieën besproken en er wordt beschreven hoe narratief kan helpen bij de creatie van humor. Kernbegrippen hierbij zijn incongruentie en juxtapositie. Door de juxtapositie van verschillende mogelijke werelden worden de incongruenties tussen deze mogelijke werelden benadrukt. De kijker wordt door de waarneming van de verschillende incongruenties geprikkeld om te lachen. In de scriptie wordt de theorie toegepast op de Britse comedy The New Statesman. De schijvers van deze comedy waren zo vriendelijk mij uit te nodigen voor een gesprek, wat is terug te lezen in de scriptie. In The New Statesman worden de verschillende mogelijke werelden vertegenwoordigd door een wereld voor en een wereld achter de schermen, beide werelden worden gerelateerd aan de wereld van de kijker. In de scriptie wordt aan de hand van het voorbeeld getoond hoe narratief niet alleen in theorie maar ook in praktijk een toegevoegde waarde kan vormen voor een comedyserie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | That's why it's a comedy | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | comedy | |
dc.subject.keywords | narratief | |
dc.subject.keywords | humor | |
dc.subject.keywords | komedie | |
dc.subject.courseuu | Film- en televisiewetenschap |