Auditieve woordverwerving en multimedia
Summary
De invloed van multimedia in het huidige onderwijssysteem neemt de laatste jaren sterk toe. Dit biedt veel nieuwe mogelijkheden in het lesprogramma, maar de effectiviteit ervan is niet altijd bewezen.
Onderzoek naar tweede taalverwerving heeft aangetoond dat de effectiviteit waarmee een leerder taal verwerft afhangt van de mate van cognitieve activiteit die de leerder moet ondernemen tijdens de leertaak.
Deze scriptie beschrijft een onderzoek naar de mogelijkheid de effectiviteit van een multimediale T2-vocabulaireverwervingstaak te verhogen door het toevoegen van gesproken tekst om zodoende de cognitieve activiteit te stimuleren. VWO-derdeklassers kregen in het onderzoek Nederlandse en Franse woorden te zien op een beeldscherm, waarbij het Franse woord twee maal te horen was. De scholieren zijn direct na het experiment en twee weken later zowel productief als receptief schriftelijk getest om te bepalen hoe goed de tijdens het experiment geleerde woorden gereproduceerd konden worden. Tegen de verwachting in bleek dat het toevoegen van de gesproken tekst een negatieve invloed had op de mate van reproductie op de schriftelijke tests.