View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leren door observeren

        Thumbnail
        View/Open
        Leren door observeren.doc (268Kb)
        Publication date
        2007
        Author
        Janssen, Cecilia
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een experiment naar de effecten van ‘leren door observeren’ in het basisonderwijs. Aan de hand van een natuurkundig proefje schrijven de leerlingen een handleiding. In dit experiment is gebruik gemaakt van drie condities. Leerlingen observeren of het eigen werk, het werk van een andere leerling of zij observeren niet maar ontvangen collectief commentaar. Alle leerlingen herschrijven daarna de eerste versie van de handleiding. Belangrijke vragen die centraal staan tijdens zijn: is de effectiviteit van ‘leren door observeren’ afhankelijk van het model dat wordt geobserveerd en is dit effectiever dan het krijgen van collectief commentaar? Uit de resultaten is gebleken dat de herschreven versie in elke conditie beter wordt gemaakt. Daarnaast blijkt in dit experiment het krijgen van collectief commentaar het meest effectief.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7068
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo