Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGroothuis, M.H.M.
dc.contributor.authorMuilwijk, Arthur P.
dc.date.accessioned2007-11-14T08:08:13Z
dc.date.available2007-11-14T08:08:13Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6346
dc.description.abstractReligieus leren en het ontwikkelen van een godsdienstige identiteit zijn tegenwoordig levenslange processen. Inlevingsvermogen, zich kunnen verplaatsen in een ander en zich kunnen verhouden tot God zijn daarbij noodzakelijke vaardigheden. Verder moeten (jonge) mensen zich een beeld van zichzelf kunnen vormen, hun eigen Ik in relatie tot hun levensgeschiedenis en godsdienstige omgeving kunnen verstaan, interpreteren en waarderen. Daar hebben mensen met autisme moeite mee. Het kernprobleem van autisme is immers het gebrek van besef aan identiteit. Daardoor verloopt het identificatieproces uiterst traag en gebrekkig en lopen deze mensen achterstand op ten opzichte van hun medemensen. Op verschillende gebieden van de ontwikkeling van hun godsdienstige identiteit ervaren mensen met autisme problemen. Onderzoek toont verbazingwekkend genoeg aan, dat er geen waarneembare verschillen zijn tussen sommige mensen met en mensen zonder autisme als het gaat om de gevoelsmatige binding (commitment) met God. Alleen de mate waarin mensen zich uitgedaagd weten om te groeien in het geloof is minder sterk bij mensen met autisme. Mensen met autisme kunnen dus hun eigen gevoelswereld leren kennen, namelijk door andermans gevoelens te leren onderzoeken. Opvoeders, docenten, ouders en therapeuten kunnen hen daarbij helpen door hun gevoelens te benoemen, een verband te leggen met de oorsprong van het gevoel en een oplossing aan te dragen. Bovendien is geloof meer dan een optelsom van wat ik als mens weet, denk, wil en voel: het is een zesde zintuig, dat de levende God schenken wil uit genade.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleReligieus leren en autisme
dc.type.contentStudent Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGodsdienstonderwijs
dc.subject.keywordsAutisme
dc.subject.courseuuGodsdienst en levensbeschouwing: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record