Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, Jacqueline
dc.contributor.advisorSanders, Ted
dc.contributor.authorDekker, Annelieke
dc.date.accessioned2007-03-07T11:15:49Z
dc.date.available2007-03-07T11:15:49Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6223
dc.description.abstractOm exploratief onderzoek te doen naar de verwerving van causale connectieven door meertalige kinderen is een experiment uitgevoerd met taken gericht op het oproepen van content-, epistemische en speech-act relaties. Het doel was vast te stellen of de complexiteitstheorie van Spooren en Sanders (2006) gebruikt kan worden om een uitspraak te doen over de verwervingsvolgorde van Nederlandse causale connectieven bij meertalige kinderen. Het verschil tussen de twee groepen meertalige kinderen van vijf en zes jaar oud bleek niet groot genoeg om een verwervingsvolgorde vast te kunnen stellen. Wel werden verschillen vastgesteld tussen de meertalige en de Nederlandstalige kinderen uit het onderzoek van Fontein (2006). De meertalige kinderen blijken Nederlandse connectieven laat te verwerven. Driejarige Nederlandse kinderen maakten meer gebruik van goede causale connectieven dan de meertalige groep van zes jaar oud.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2172928 bytes
dc.format.extent4695040 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleCausale domeinmarkering en taalverwerving : een onderzoek naar de verwerving van Nederlandse causale connectieven door meertalige kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscausaliteit
dc.subject.keywordstaalverwerving
dc.subject.keywordscoherentierelaties
dc.subject.keywordsconnectieven
dc.subject.keywordsmeertaligheid
dc.subject.keywordsNederlands als tweede taal
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record