Communiceren over organisatieveranderingen Onderzoek naar de communicatie over de invoering van een nieuw personeelsbeoordelingssysteem in verpleeghuis Betèsda, Curaçao
Summary
Dit onderzoek heeft zich gericht op de communicatie rondom de invoering van een nieuw beoordelingssysteem in verpleeghuis Betèsda te Curacao. De hoofdvraag die met dit onderzoek beantwoord wordt luidt als volgt: ‘Hoe wordt de communicatie over het nieuwe beoordelingssysteem gepercipieerd door de betrokkenen en hoe wordt het beoordelingssysteem zelf gepercipieerd?’.
De opvallendste punten rond de perceptie op de communicatie zijn de onduidelijkheid ontstaan door afwezigheid bij informatiesessies en taalproblemen. Daarnaast wordt de mogelijkheid om een mening te geven en het gevoel dat hier iets mee gedaan wordt als een belangrijk punt aangegeven. Het nieuwe systeem kent in de percepties van de betrokkenen verschillende voor- en nadelen. Toch zijn ze over het algemeen positiever gestemd over het nieuwe systeem dan over het oude systeem. Het uiteindelijke resultaat is in de ervaring van de betrokkenen dus vooral positief, maar de weg er naar toe had beter kunnen verlopen.