dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Wijnen, Frank | |
dc.contributor.advisor | Evers-Vermeul, Jacqueline | |
dc.contributor.author | Ree, Petra van de | |
dc.date.accessioned | 2007-10-10T13:41:01Z | |
dc.date.available | 2007-10-10T13:41:01Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5979 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek werden 6 meisjes en 4 jongens tussen de 8;00 en 11;00 jaar oud waarvan 5 met een dysfatische ontwikkeling en 5 met een normale taalontwikkeling en allen zonder aanwijsbare neurologische, educatieve, psychische of sociale problemen gevraagd om een verhaal te vertellen naar aanleiding van het prentenboek ‘Frog, where are you’ van Mayer (1969). Deze zogenaamde FROG-story’s werden geanalyseerd op twee variabelen: vloeiendheid (aantal mazes) en vertelvaardigheid (aantal plotelementen). Tussen de twee variabelen werd echter geen relatie gevonden. De groep kinderen met een dysfatische ontwikkeling maakte significant meer aan de inhoud gerelateerde mazes, maar dit bleek niet van invloed op het aantal plotelementen. Op grond van dit resultaat werden aanbevelingen voor nader en verder onderzoek geformuleerd. Gesuggereerd werd onder andere om plotelementen ook kwalitatief te analyseren en te kijken naar hoe deze -linguïstisch gezien-onderling verbonden worden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Plotstructuur en vloeiendheid in narratieven | |
dc.type.content | Student Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | narratieven | |
dc.subject.keywords | expressieve taalstoornissen | |
dc.subject.keywords | plotstructuur | |
dc.subject.keywords | niet-vloeiendheden | |
dc.subject.courseuu | Taalwetenschap (doctoraal) | |