Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWijnen, Frank
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, Jacqueline
dc.contributor.authorRee, Petra van de
dc.date.accessioned2007-10-10T13:41:01Z
dc.date.available2007-10-10T13:41:01Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5979
dc.description.abstractIn dit onderzoek werden 6 meisjes en 4 jongens tussen de 8;00 en 11;00 jaar oud waarvan 5 met een dysfatische ontwikkeling en 5 met een normale taalontwikkeling en allen zonder aanwijsbare neurologische, educatieve, psychische of sociale problemen gevraagd om een verhaal te vertellen naar aanleiding van het prentenboek ‘Frog, where are you’ van Mayer (1969). Deze zogenaamde FROG-story’s werden geanalyseerd op twee variabelen: vloeiendheid (aantal mazes) en vertelvaardigheid (aantal plotelementen). Tussen de twee variabelen werd echter geen relatie gevonden. De groep kinderen met een dysfatische ontwikkeling maakte significant meer aan de inhoud gerelateerde mazes, maar dit bleek niet van invloed op het aantal plotelementen. Op grond van dit resultaat werden aanbevelingen voor nader en verder onderzoek geformuleerd. Gesuggereerd werd onder andere om plotelementen ook kwalitatief te analyseren en te kijken naar hoe deze -linguïstisch gezien-onderling verbonden worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titlePlotstructuur en vloeiendheid in narratieven
dc.type.contentStudent Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnarratieven
dc.subject.keywordsexpressieve taalstoornissen
dc.subject.keywordsplotstructuur
dc.subject.keywordsniet-vloeiendheden
dc.subject.courseuuTaalwetenschap (doctoraal)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record