View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Plotstructuur en vloeiendheid in narratieven

        Thumbnail
        View/Open
        scriptiedefvers040907.doc (1.757Mb)
        Publication date
        2007
        Author
        Ree, Petra van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werden 6 meisjes en 4 jongens tussen de 8;00 en 11;00 jaar oud waarvan 5 met een dysfatische ontwikkeling en 5 met een normale taalontwikkeling en allen zonder aanwijsbare neurologische, educatieve, psychische of sociale problemen gevraagd om een verhaal te vertellen naar aanleiding van het prentenboek ‘Frog, where are you’ van Mayer (1969). Deze zogenaamde FROG-story’s werden geanalyseerd op twee variabelen: vloeiendheid (aantal mazes) en vertelvaardigheid (aantal plotelementen). Tussen de twee variabelen werd echter geen relatie gevonden. De groep kinderen met een dysfatische ontwikkeling maakte significant meer aan de inhoud gerelateerde mazes, maar dit bleek niet van invloed op het aantal plotelementen. Op grond van dit resultaat werden aanbevelingen voor nader en verder onderzoek geformuleerd. Gesuggereerd werd onder andere om plotelementen ook kwalitatief te analyseren en te kijken naar hoe deze -linguïstisch gezien-onderling verbonden worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5979
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo