Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOuden, Hanny den
dc.contributor.authorHout, Linda in 't
dc.date.accessioned2007-11-28T13:32:31Z
dc.date.available2007-11-28T13:32:31Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5902
dc.description.abstractIn twee advertenties, voor een MP3-speler en een rugzak, is het effect van jongerentaal en bron op de tekstwaardering, het auteursimago en de overtuigingskracht onderzocht onder 240 middelbare schoolleerlingen. Er zijn twee typen jongerentaal gebruikt: lexicale varianten, gebaseerd op afwijkingen van de gangbare betekenis, en orthografische varianten, gebaseerd op afwijkingen van de gangbare spelling. Er waren tevens twee typen bronnen: een middelbare scholier en een student. Bij de MP3-speler werden de lexicale varianten van jongerentaal meer gewaardeerd, terwijl bij de rugzak de orthografische varianten positiever werden beoordeeld. De verschillende reacties werden veroorzaakt door het type product. De MP3-speler is een jongerenproduct en mogelijk werd de advertentie daarom aandachtiger gelezen. Het gebruik van trucjes, zoals hippe taal, had weinig invloed. De rugzak was een minder interessant product voor jongeren en daarom werden de proefpersonen meer afgeleid door de trucjes die de reclamemaker gebruikte. De proefpersonen die uit een dorp kwamen reageerden over het algemeen positiever op de advertenties dan proefpersonen uit de stad. Wie de bron van de boodschap was, was in mindere mate van belang. Voor adverteerders is het verstandig de context goed te analyseren voordat men besluit jongerentaal te gebruiken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleGiga vet of GIGA vettt? : het effect van jongerentaal en bron in productadvertenties.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsjongerentaal
dc.subject.keywordsadvertentie
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record