Klemtoonbeheersing bij Dyslexie
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar klemtoonbeheersing bij dyslexie. De centrale vraag hierbij was of er een verschil is in klemtoonbeheersing tussen dyslectische en niet dyslectische kinderen. Het doel was meer te weten te komen over de fonologisch tekort hypothese. Deze hypothese stelt kort gezegd dat dyslexie het resultaat is van, of in ieder geval verwant is aan een algemeen fonologisch probleem. Indien dit zo is, zou dus ook de klemtoonbeheersing (een onderdeel van de fonologie) aangetast moeten zijn bij dyslectici. Dit werd getest door middel van een klemtoonproductie- en klemtoonperceptietest bij kinderen van 8 à 9 jaar oud. Helaas werden hierbij weinig significante verschillen gevonden waardoor er moeilijk conclusies aan de resultaten verbonden kunnen worden. Wel leek er sprake van een lichte trend waarbij de dyslectische kinderen net iets minder goed scoorden dan de controlegroep. Bovendien werd er bij de dyslectici een verband geconstateerd tussen de scores van de productietest en het leesniveau. Bij de controlegroep bleek dit niet het geval.