View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Klemtoonbeheersing bij Dyslexie

        Thumbnail
        View/Open
        Marijn van den Brink - Klemtoonbeheersing bij Dyslexie (final).doc (338.5Kb)
        Publication date
        2007
        Author
        Brink, Marijn van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar klemtoonbeheersing bij dyslexie. De centrale vraag hierbij was of er een verschil is in klemtoonbeheersing tussen dyslectische en niet dyslectische kinderen. Het doel was meer te weten te komen over de fonologisch tekort hypothese. Deze hypothese stelt kort gezegd dat dyslexie het resultaat is van, of in ieder geval verwant is aan een algemeen fonologisch probleem. Indien dit zo is, zou dus ook de klemtoonbeheersing (een onderdeel van de fonologie) aangetast moeten zijn bij dyslectici. Dit werd getest door middel van een klemtoonproductie- en klemtoonperceptietest bij kinderen van 8 à 9 jaar oud. Helaas werden hierbij weinig significante verschillen gevonden waardoor er moeilijk conclusies aan de resultaten verbonden kunnen worden. Wel leek er sprake van een lichte trend waarbij de dyslectische kinderen net iets minder goed scoorden dan de controlegroep. Bovendien werd er bij de dyslectici een verband geconstateerd tussen de scores van de productietest en het leesniveau. Bij de controlegroep bleek dit niet het geval.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5790
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo